Meddelande

Du befinner dig just nu på en äldre version av Pluggakuten, gamla.pluggakuten.se. Nya Pluggakuten lanserades den 6 februari 2017 och du finner forumet på www.pluggakuten.se.

På gamla.pluggakuten.se kan du fortfarande läsa frågorna och svaren som ställts, men du kan inte skapa ett nytt konto eller nya trådar. Är du redan medlem kan du däremot fortfarande logga in och svara i befintliga trådar. Nya frågor och nytt konto skapar du på det nya forumet, välkommen dit!
  • Forum
  •  » Fysik
  •  » [FY 1/A]Rörelse kapitel med formeln v=√(2gh)

[FY 1/A]Rörelse kapitel med formeln v=√(2gh)

Shinxx
Medlem

Registrerad: 2015-05-13

[FY 1/A]Rörelse kapitel med formeln v=√(2gh)

Hej! Jag fick ett gammalt prov som handlade om rörelse. Det finns en uppgift som gör mig lite förvirrande. Då undrar jag om det är någon som kan hjälpa till att förklara den:

Då en kropp släpps en sträcka h över markytan, slår den i marken med en fart v som kan beräknas med en av formlerna nedan. Vilken tror du att är rätt?
a. v=2g/h
b. v=2gh^2
c. v=√(2gh)

Jag har inte sett/fått lära mig de här formlerna innan. Det krävs ett svar som skall motiveras ordentligt men jag vet inte riktigt hur man då förklara den.

haraldfreij
Medlem

Registrerad: 2015-09-07

Re: [FY 1/A]Rörelse kapitel med formeln v=√(2gh)

Tänk på att kroppens energi bevaras - energin före är alltså lika med energin efter.

Shinxx
Medlem

Registrerad: 2015-05-13

haraldfreij skrev:

Tänk på att kroppens energi bevaras - energin före är alltså lika med energin efter.

mm grejen är att jag inte förstår formlerna som jag ska välja och förklara ...

haraldfreij
Medlem

Registrerad: 2015-09-07

Börja i andra änden då, och se om du kan komma fram till någon av ekvationerna.

Vad är kroppens energi före fallet? Vad är energin när den når marken? Sätt de lika med varandra, och se om du kan komma fram till någon av ekvationerna.

Woozah
Medlem

Registrerad: 2012-12-09

Du har att E_kinetisk=E_potentiell. En potentiell energi är E_p=mgh. Den kinetiska är E_k=mv^2/2.

Testa lös ut v och få svaret.

• Forum
  •  » Fysik
  •  » [FY 1/A]Rörelse kapitel med formeln v=√(2gh)

Sidfot