Meddelande

Du befinner dig just nu på en äldre version av Pluggakuten, gamla.pluggakuten.se. Nya Pluggakuten lanserades den 6 februari 2017 och du finner forumet på www.pluggakuten.se.

På gamla.pluggakuten.se kan du fortfarande läsa frågorna och svaren som ställts, men du kan inte skapa ett nytt konto eller nya trådar. Är du redan medlem kan du däremot fortfarande logga in och svara i befintliga trådar. Nya frågor och nytt konto skapar du på det nya forumet, välkommen dit!

[MA 1/B] Multiplikation med bråk

wilzon
Medlem

Registrerad: 2016-10-19

[MA 1/B] Multiplikation med bråk

Beräkna

(1)/(8) +  (1)/(8) *  (1)/(2)    = bråktal

Jag anser att man kan lägga ihop 1/8 och 1/8 med varandra och få 2/8 och sen multiplicera med 1/2
vilket ger mig 2/16 eftersom man multiplicerar täljaren med täljaren och nämnaren med nämnaren
2 * 1 - 8 * 2 = 2/16. Är det korrekt räknat eller kan man inte göra så?

Xhisor
Medlem

Registrerad: 2013-10-19

Re: [MA 1/B] Multiplikation med bråk

Så kan du inte göra med tanke på prioriteringsreglerna, där multiplikation går före addition.

Lycka till!

"There are things which seem incredible to most men who have not studied mathematics." ~Aristoteles (384 f.Kr.-322 f.Kr.)

wilzon
Medlem

nvm

Senast redigerat av wilzon (2016-11-14 11:40)

motorväg
Medlem

Registrerad: 2013-04-14

vilket ger mig nu 2/8 + 1/16 och nu kan jag räkna ut det här genom att hitta MGN = minsta gemensamma nämnare
vilket är 32.

Varifrån kom 2/8? 1/16 är rätt.

MGN för 8 och 16 är inte 32. Mindre finns.

En matematiker med Earl Grey kommer aldrig sakna något. LaTeX ekvation kan ersätta vad som helst.

Inga PM, tack.

Smaragdalena
Medlem

Registrerad: 2012-02-02

LaTeX ekvation

Eftersom det inte finns några parenteser, är det prioriteringsreglerna som gäller. Man multiplicerat innan man adderar, så det blir LaTeX ekvation

För att utföra additionen behöver båda bråkan ha samma nämnare, lämpligen 16 eftersom det är MGN.
LaTeX ekvation

wilzon
Medlem

Smaragdalena skrev:

LaTeX ekvation

Eftersom det inte finns några parenteser, är det prioriteringsreglerna som gäller. Man multiplicerat innan man adderar, så det blir LaTeX ekvation

För att utföra additionen behöver båda bråkan ha samma nämnare, lämpligen 16 eftersom det är MGN.
LaTeX ekvation

jag räknade om nu och fick samma som dig, tänkte för fort: / tack för hjälpen.

Sidfot