Meddelande

Du befinner dig just nu på en äldre version av Pluggakuten, gamla.pluggakuten.se. Nya Pluggakuten lanserades den 6 februari 2017 och du finner forumet på www.pluggakuten.se.

På gamla.pluggakuten.se kan du fortfarande läsa frågorna och svaren som ställts, men du kan inte skapa ett nytt konto eller nya trådar. Är du redan medlem kan du däremot fortfarande logga in och svara i befintliga trådar. Nya frågor och nytt konto skapar du på det nya forumet, välkommen dit!

[MA 3/C] läxhjälp

Greedlife
Medlem

Registrerad: 2016-11-13

[MA 3/C] läxhjälp

Hej! då jag glömt bort att jag har läxor till imorgon undrar jag om hjälp med dem här då jag ej har tid för tillfället då min farmor har födelsedag samt jag har massa annat plugg.

de olika talen är

bestäm algebraiskt ekvationen för tangenten till kurvan y(x) = x^2-3x+5 i punkten x=0

bestäm med två decimalers noggranhet ett numeriskt tals värde på y'(0,5) där y(x) = kvadratroten ur x/1-x

temperatureni en termos med kaffe anges av funktionen y(x) = 85 X e^0.02e
Där y(x) är temperaturen i C och x är tiden i minuter

A) bestäm kaffets temperatur efter 40 minuter
B) vad får du reda på genom att lösa ekv y'(x) = -1.0
C) lös ovanstående ekvation

Luft
Medlem

Registrerad: 2014-09-18

Re: [MA 3/C] läxhjälp

1. Derivera funktionen, hitta gemensamma y-värdet mellan y=kx+m och y(x)=x^2-3x+5

derivatan för y(x) i punkten 0 är y=kx+m k-värde, sen är det lätt att bestämma tangents ekvation

A complicated thing is just a bunch of simple things put together.

statement
Moderator

Registrerad: 2012-09-07

Re: [MA 3/C] läxhjälp

Det är inte tänkt att vi ska göra dina läxor här på Pluggakuten. Skapa en tråd per uppgift och visa dina försök. /moderator

Sidfot