Meddelande

Du befinner dig just nu på en äldre version av Pluggakuten, gamla.pluggakuten.se. Nya Pluggakuten lanserades den 6 februari 2017 och du finner forumet på www.pluggakuten.se.

På gamla.pluggakuten.se kan du fortfarande läsa frågorna och svaren som ställts, men du kan inte skapa ett nytt konto eller nya trådar. Är du redan medlem kan du däremot fortfarande logga in och svara i befintliga trådar. Nya frågor och nytt konto skapar du på det nya forumet, välkommen dit!

[HSF]Brännvidd och zoom

taygetos
Medlem

Registrerad: 2012-11-05

[HSF]Brännvidd och zoom

Ju längre brännvidd ju längre zoom?
Vad är kopplingen brännvidd och zoom? För mig är brännvidd bara punkten strålargår genom näran ritar strålgång.

Bubo
Medlem

Registrerad: 2015-12-28

Re: [HSF]Brännvidd och zoom

"Zoom" betyder att ändra brännvidd. Det har ingenting att göra med vilka brännvidder man ändrar mellan.

Ju längre brännvidd, desto mindre område avbildar man. Här är lite exempel: http://www.nikonusa.com/en/learn-and-ex … ength.html
(Den sidan är inriktad på hur man praktiskt använder kameraobjektiv med olika brännvidder, och är inte inriktad på att rent fysikaliskt förstå brännvidder.)

taygetos
Medlem

Kan du förklara närmare det med längre brännvidd och mindre område?
Ska både förstå linser och kameror, luooar, kikare.
Och också förstå synvinkel och bildvinkel, blå, och kopplingen mellan de olika...

Bubo
Medlem

Registrerad: 2015-12-28

Tittade du på sidan jag länkade till?

Jämför bilderna tagna med olika brännvidder. Det lilla huset som knappt syns med 18mm-objektivet fyller ut nästan hela bilden med 300mm-objektivet.

taygetos
Medlem

Jo men jag förstår inte hur det fungerar. Strålarna går genom en lins, bryts i brännpunkten som ligger på avståndet brännvidden från linsen och sen? Kanske har jag missuppfattat brännvidd och fokus. Kan du förklara?
Och hur funkar bildvinkel för där ser jag inte en ngn brännpunkt som strålarna går genom (i min bok) utan en lins där strålarna går genom mitten i en " kontopp" och samma sak på andra sidan där då benen landar på sensorn.

Sidfot