Meddelande

Du befinner dig just nu på en äldre version av Pluggakuten, gamla.pluggakuten.se. Nya Pluggakuten lanserades den 6 februari 2017 och du finner forumet på www.pluggakuten.se.

På gamla.pluggakuten.se kan du fortfarande läsa frågorna och svaren som ställts, men du kan inte skapa ett nytt konto eller nya trådar. Är du redan medlem kan du däremot fortfarande logga in och svara i befintliga trådar. Nya frågor och nytt konto skapar du på det nya forumet, välkommen dit!
  • Forum
  •  » Fysik
  •  » [FY 2/B]Beräkna strömmen i komplex form

[FY 2/B]Beräkna strömmen i komplex form

Westeros
Medlem

Registrerad: 2015-01-10

[FY 2/B]Beräkna strömmen i komplex form

Hej,

Jag har en uppgift att lösa i fysik 2 men inte tillgång till facit, hoppas att någon kan hjälpa mig. Vill inte ha ett fullständig lösning utan vill försöka lösa den själv men vill veta om jag är inne på rätt spår.

Jag har en vanlig krets med en given spänning (batterikälla), resistor samt en kondensator. Uppgiften går ut på att hitta strömmen I över kretsen i form av ett komplext tal. Spänningskällan är given som en funktion av tiden.

För att komma fram till ett svar har jag tänkt göra detta:

1) Beräkna den totala impedansen i kretsen genom formeln Z=R+jX --> kommer bli Z=R-jX eftersom att kondensatorn går 90 grader före strömmen.

2) När jag fått ut impedansen, ska jag göra om spänningen som är en funktion av tiden till rektangulär form för att sedan dividera den med impedansen Z?

i slutändan kommer jag dividera rektangulär form med rektangulär form.

Stämmer tanken?

Henrik E
Medlem

Registrerad: 2015-09-22

Re: [FY 2/B]Beräkna strömmen i komplex form

Ett batteri? Du har väl en växelspänning? Och vad är frågan? Du bör göra om impedansen till polär form så får du lätt strömstyrka och fas.

Westeros
Medlem

Henrik E skrev:

Ett batteri? Du har väl en växelspänning? Och vad är frågan? Du bör göra om impedansen till polär form så får du lätt strömstyrka och fas.

Dåligt formulerat av mig, det är självklart växelström och inget annat.

Om jag nu gör impedansen till polär form, hur får jag fram den totala strömmen i kretsen? Ska jag göra om spänningen som är givet som en funktion av tiden till polär form även den och dividera med totala impedeansen?

I=U(som är i polär form)/Z(som är i polär for)?

anders45
Medlem

Registrerad: 2015-03-23

Westeros skrev:

Hej,

Jag har en uppgift att lösa i fysik 2 men inte tillgång till facit, hoppas att någon kan hjälpa mig. Vill inte ha ett fullständig lösning utan vill försöka lösa den själv men vill veta om jag är inne på rätt spår.

Stämmer tanken?

Det är bra om du visar ett kopplingsschema med ingående komponenter.

Henrik E
Medlem

Ja, din formel är rätt.

Westeros
Medlem

Henrik E skrev:

Ja, din formel är rätt.

Har inte kunnat logga in hör på ett tag, vet ej varför.

Gjorde på det sätt du sa och det blev korrekt, man hade annars kunnat göra om det till rektangulär form och sedan beräknat beloppet och argumentet för att få ut korrekt värde på strömmen.

En till fråga som undrar om du skulle kunna hjälpa till. Jag har två st spänningar i kretsen, spänningen över en resistor Ur och spänningen över en kondensator Uc.

Ur: 12.3+j9.5 V

Uc: 10.11-j8,96 V

Det jag vill göra nu är att rita spänningstriangeln. Jag vet att kondensatorn är negativ. Hur ska jag gå till väga för att rita ut spänningstriangeln?

Hur jag tänker:

Addera Ur och Uc för att sedan ta beloppet på svaret och därefter ta arctan imaginär/reell? Stämmer det?

Henrik E
Medlem

Ja.

Westeros
Medlem

Tack för svar men för att bekräfta att vi pratar om samma sak så har jag gjort två beräkningar och laddat upp bilden. Vilken av de två beräkningarna stämmer?

Trianglarna ska se likadana ut på både del 1 och 2.

Tack på förhand!

http://forumbilder.se/FBM61/fil-000-1

anders45
Medlem

Registrerad: 2015-03-23

Westeros skrev:

Henrik E skrev:

Ja, din formel är rätt.

Det jag vill göra nu är att rita spänningstriangeln. Jag vet att kondensatorn är negativ. Hur ska jag gå till väga för att rita ut spänningstriangeln?

Hur jag tänker:

Addera Ur och Uc för att sedan ta beloppet på svaret och därefter ta arctan imaginär/reell? Stämmer det?

Den totala spänningen är Ur+Uc=  12.3+j9.5 +10.11-j8,96 = 22,41+j054 ,
Fasvinkeln blir arctan (0,54/22,41)=1,4 grader.
Totala spänningen är roten ur (22,41^2+0.54^2)= 22,42 V

Ur=2,46+j14,79 V
Uc=12,64-j2,2V
Ur+Uc=15,1 +j12,59
Fasvinkeln blir arctan (12,59/15,1)= 39,8grader.
Totala spänningen är roten ur (15,1^2+12,59^2)= 19,7 V

Westeros
Medlem

anders45 skrev:

Westeros skrev:

Henrik E skrev:

Ja, din formel är rätt.

Hur jag tänker:

Den totala spänningen är Ur+Uc=  12.3+j9.5 +10.11-j8,96 = 22,41+j054 ,
Fasvinkeln blir arctan (0,54/22,41)=1,4 grader.
Totala spänningen är roten ur (22,41^2+0.54^2)= 22,42 V

Ur=2,46+j14,79 V
Uc=12,64-j2,2V
Ur+Uc=15,1 +j12,59
Fasvinkeln blir arctan (12,59/15,1)= 39,8grader.
Totala spänningen är roten ur (15,1^2+12,59^2)= 19,7 V

Aha okej, då har jag tänkt rätt på del 2 i filen jag laddade upp. Triangeln kommer med andra ord vara positiv på Y-axeln.

Tack!

• Forum
  •  » Fysik
  •  » [FY 2/B]Beräkna strömmen i komplex form

Sidfot