Meddelande

Du befinner dig just nu på en äldre version av Pluggakuten, gamla.pluggakuten.se. Nya Pluggakuten lanserades den 6 februari 2017 och du finner forumet på www.pluggakuten.se.

På gamla.pluggakuten.se kan du fortfarande läsa frågorna och svaren som ställts, men du kan inte skapa ett nytt konto eller nya trådar. Är du redan medlem kan du däremot fortfarande logga in och svara i befintliga trådar. Nya frågor och nytt konto skapar du på det nya forumet, välkommen dit!

[ÅK 9]Funktioner och Algebra

Plugghästen12213
Medlem

Registrerad: 2016-02-10

[ÅK 9]Funktioner och Algebra

Hej. Imorgon har jag matteprov på Funktioner och algebra.
Jag har fått en uppgift som jag har klarat men ändå inte.

I ett koordinatsystem finns de tre punkter som markerats i figuren. Olle menar att punkterna
inte alls ligger på en rät linje utan att det bara ser ut så.
a) Förklara varför Olle har rätt.
b) Byt ut en av punkterna så att den nya punkten och två av de övriga punkterna ligger på en
rät linje. Ange koordinaterna för punkten. Visa med hjälp av räta linjens ekvation att
koordinaterna stämmer.

Koordinaterna är följande:
(-5, -2) (3,7) (6,10).

Jag kan förklara varför Olle har rätt för när man stegar i koordinatsystemet så ser man att Olle har rätt. y=3x+3
Jag stegar 3 gånger och den tredje gången så kommer jag nära (-5,-2) fast jag hamnar istället på (-6,-2),

Men det är i uppgiften b jag har det lite svårt. Mina koordinater skulle vara (-6, -2) för då blirdet rät linje. Men hur kan man visa med hjälp av räta linjerns ekvation att koordinaterna stämmer?
Och finns det bättre sätt att förklara a?
Snabba svar uppskattas.

Senast redigerat av Plugghästen12213 (2016-11-10 16:01)

haraldfreij
Medlem

Registrerad: 2015-09-07

Re: [ÅK 9]Funktioner och Algebra

Var har du fått y=3x+3 ifrån? Den ekvationen stämmer inte för någon av punkterna. y=x+4 stämmer däremot för (3,7) och (6,10) (och (-6,-2)).

Jag skulle lösa uppgiften genom att välja två av punkterna och bestämma linjen genom dem enligt
LaTeX ekvation
Använder du (3,7) och (6,10) får du y=x+4. Sedan provar du att stoppa in tredje punkten och ser att det inte stämmer. Då är a) löst. Sedan byter du ut punkten som inte stämmer mot en punkt på linjen, genom att välja ett x-värde och räkna ut y. På så sätt kan du få fram t.ex. (-6,-2)

Senast redigerat av haraldfreij (2016-11-10 16:28)

Yngve
Medlem

Registrerad: 2015-09-13

Re: [ÅK 9]Funktioner och Algebra

För a-uppgiften måste du först visa att två av punkterna verkligen ligger på linjen y = 3x + 3 och att den tredje inte gör det.

För att visa att en punkt (-6,-2) inte ligger på en linje y = 3x + 2 räcker det med att visa att ekvationen inte är uppfylld om du byter ut y mot -2 och x mot -6.

På samma sätt visar du att en punkt (a, b) faktiskt ligger på en linje y = 3x + 3.
Om ekvationen är uppfylld när du byter ut y mot b och x mot a så ligger punkten (a, b) på linjen.

Nothing else mathers

Sidfot