Meddelande

Du befinner dig just nu på en äldre version av Pluggakuten, gamla.pluggakuten.se. Nya Pluggakuten lanserades den 6 februari 2017 och du finner forumet på www.pluggakuten.se.

På gamla.pluggakuten.se kan du fortfarande läsa frågorna och svaren som ställts, men du kan inte skapa ett nytt konto eller nya trådar. Är du redan medlem kan du däremot fortfarande logga in och svara i befintliga trådar. Nya frågor och nytt konto skapar du på det nya forumet, välkommen dit!

[FY 1/A] arkimedes princip

1957
Medlem

Registrerad: 2015-11-18

[FY 1/A] arkimedes princip

hej jag skulle behöva hjälp på en uppgift

En ballong skall fyllas med helium. Hur stor volym måste ballongen minst ha för att kunna lyfta från marken? Räkna med att ofylld ballong, korg och två personer väger sammanlagt 230 kg
ρHe = 0,178 kg/m3
ρluft = 1,290 kg/m3

Mitt problem här är att jag inte förstår hur jag ska tillämpa formeln V=F/ρg. min lärare försökte förklara för mig men han är inteså jätte-pedagogisk om man säger så. skulle någon kunna förklara varje bit i taget??

hjälp uppskattas otroligt mycket!
mvh

Smaragdalena
Medlem

Registrerad: 2012-02-02

Re: [FY 1/A] arkimedes princip

1m3 helium väger 1,112 kg mindre än 1 m3 luft. 1 m3 helium kan alltså lyfta 1,12 kg. Hur många m3 behövs för att kunna lyfta 230 kg?

1957
Medlem

Smaragdalena skrev:

1m3 helium väger 1,112 kg mindre än 1 m3 luft. 1 m3 helium kan alltså lyfta 1,12 kg. Hur många m3 behövs för att kunna lyfta 230 kg?

Väldigt bra lösning måste jag säga, dock så ville min lärare att jag skulle använda arkimedes princip för att lösa uppgiften, men tusen tack för den fiffiga lösningen

Smaragdalena
Medlem

Det är Archimedes princip. Heliumet tränger undan luften, kan man tänka.

1957
Medlem

Smaragdalena skrev:

Det är Archimedes princip. Heliumet tränger undan luften, kan man tänka.

ursäkta om jag var otydlig men med arkimedes princip så menade jag formeln F = pVg

Smaragdalena
Medlem

Har svårt att föreställa mig att en vettig fysiklärare skulle kräva en krånglig lösning om/när det finns en enklare.

Men för att krångla till det: F = m*g

dela båda leden med g, så får man m=pV, vilket är den uträkning jag gjorde (fast lite annorlunda)

den relevanta densiteten är densitetsskillnaden mellan luft och helium, men eventuellt kan man försumma massan för helium (man försummar ju luftens massa när man räknar på t ex en båt i vatten).

1957
Medlem

Smaragdalena skrev:

Har svårt att föreställa mig att en vettig fysiklärare skulle kräva en krånglig lösning om/när det finns en enklare.

Men för att krångla till det: F = m*g

dela båda leden med g, så får man m=pV, vilket är den uträkning jag gjorde (fast lite annorlunda)

den relevanta densiteten är densitetsskillnaden mellan luft och helium, men eventuellt kan man försumma massan för helium (man försummar ju luftens massa när man räknar på t ex en båt i vatten).

såhär skrev läraren som förklaring

Pluft·g·V = (230 + PHe·V)·g
Vi löser ut V:

nu när du gjorde det tydligt förstår jag hur han menar men för mig var det väldigt svårt att förstå ovanstående jämfört med vad du skrev

Sidfot