Meddelande

Du befinner dig just nu på en äldre version av Pluggakuten, gamla.pluggakuten.se. Nya Pluggakuten lanserades den 6 februari 2017 och du finner forumet på www.pluggakuten.se.

På gamla.pluggakuten.se kan du fortfarande läsa frågorna och svaren som ställts, men du kan inte skapa ett nytt konto eller nya trådar. Är du redan medlem kan du däremot fortfarande logga in och svara i befintliga trådar. Nya frågor och nytt konto skapar du på det nya forumet, välkommen dit!

Vad skall man göra med lata studenter?

Anu
Medlem

Registrerad: 2011-03-02

Vad skall man göra med lata studenter?

Jag går på en högskola, i Högskolan i Skövde i maskiningenjör. Och runt hälften i andra året har hoppat av. Och många av studenterna är lata, de får underkänt på alla kurser. Vissa sköter sig inte på projektarbeten alls och man får göra allt arbete själv. Vad skall man göra?? sad Är det så på andra skolor??

hysteriskt
Medlem

Registrerad: 2014-03-03

Re: Vad skall man göra med lata studenter?

svårt att svara på. Vet ej om det är så på alla skolor. Förmodligen är det färre avhopp från skolor där det är svårare att komma in (vet ej hur det är på din högskola), men det är bara en gissning.
Kanske är det många som inte alls varit beredda på vad högskolestudier innebär, eller så kommer de på att de inte alls var så intresserade av programmet.

Senast redigerat av hysteriskt (2016-11-08 15:51)

Anu
Medlem

hysteriskt skrev:

svårt att svara på. Vet ej om det är så på alla skolor. Förmodligen är det färre avhopp från skolor där det är svårare att komma in (vet ej hur det är på din högskola), men det är bara en gissning.
Kanske är det många som inte alls varit beredda på vad högskolestudier innebär, eller så kommer de på att de inte alls var så intresserade av programmet.

Känns mest som om ingen är direkt seriös med plugget. Men jag är mest orolig över vad jag skall ta mig till när det kommer till projektarbeten, jag vill inte gör allt jobb och vissa kanske hoppar av.

Teraeagle
Medlem

Registrerad: 2014-12-09

Det där är tyvärr något man får lära sig att leva med. Märkligt nog tycks många ha som inställning att bidra så lite som möjligt i projekt och grupparbeten. Det är såklart extra irriterande ifall man själv inte beter sig på det sättet..

Kemiteknolog och metallurg

joculator
Medlem

Registrerad: 2012-09-12

Projektarbeten är alltid ett problem. Det finns de som helt enkelt inte gör något.
Föreslå att ni får bestämma grupper själva (det brukar inte uppskattas men då kan man i alla fall ta upp orsaken)

Man brukar säga att det blir likadant i arbetslivet och att man bara får hantera det. Men det tycker inte jag stämmer riktigt. Personer som inte jobbar brukar inte bli långlivade och det är inte alls likadant som när man studerar.

Anu
Medlem

Teraeagle skrev:

Det där är tyvärr något man får lära sig att leva med. Märkligt nog tycks många ha som inställning att bidra så lite som möjligt i projekt och grupparbeten. Det är såklart extra irriterande ifall man själv inte beter sig på det sättet..

Men hur gör jag om flera i gruppen hoppar av helt och man är själv? Då kan man ju inte göra arbetet eller ens redovisa.

Russell
Moderator

Registrerad: 2013-08-22

Perfekt träning inför resten av livet. Hela samhället är som ett grupparbete där nästan ingen gör det man hade hoppats på.

http://i.imgur.com/mpKZg.png?fb

The road to wisdom?—Well, it's plain and simple to express:
Err and err and err again, but less and less and less.

Anu
Medlem

joculator skrev:

Projektarbeten är alltid ett problem. Det finns de som helt enkelt inte gör något.
Föreslå att ni får bestämma grupper själva (det brukar inte uppskattas men då kan man i alla fall ta upp orsaken)

Man brukar säga att det blir likadant i arbetslivet och att man bara får hantera det. Men det tycker inte jag stämmer riktigt. Personer som inte jobbar brukar inte bli långlivade och det är inte alls likadant som när man studerar.

vad gör man om man är i ett projektarbete och sedan väljer några att hoppa av gruppen för att de inte gör något och man är själv? Man kan väl inte redovisa själv?

Anu
Medlem

Hur illa är det ifall en student måste hjälpa en lärare?

Smaragdalena
Medlem

Registrerad: 2012-02-02

Du måste kunna prata med din lärare. Kanske får du en mindre uppgift du kan redovisa själv.

Anu
Medlem

Smaragdalena skrev:

Du måste kunna prata med din lärare. Kanske får du en mindre uppgift du kan redovisa själv.

Det går inte. Man måste göra det i grupp sad

Jannemannen
Medlem

Registrerad: 2009-06-09

Jag pluggade själv vid Lunds Universitet, alla våra läraren hade inställningen att om någon inte bidrar till uppgiften så hände följande:
-Personen som inte jobbar utesluts ur gruppen och får göra uppgiften själv. Övriga i gruppen fortsätter som grupp.
-Allt som gruppen producerat tills läraren uppmärksammats på att en inte arbetar, får användas av båda parterna.
-Allt som produceras av gruppen efter att man splittrat av den som inte arbetar går BARA mot gruppens betyg.

Föreslå ovan för dina lärare om du anser att någon i gruppen inte presterar. Om de inte accepterar ovan så kan du också föreslå att du får arbeta själv (men att då uppgiften anpassas efter att du inte ensam kan jobba lika fort som en hel grupp).

Fråga mig om: C#, Java, VB.NET

Anu
Medlem

Jannemannen skrev:

Jag pluggade själv vid Lunds Universitet, alla våra läraren hade inställningen att om någon inte bidrar till uppgiften så hände följande:
-Personen som inte jobbar utesluts ur gruppen och får göra uppgiften själv. Övriga i gruppen fortsätter som grupp.
-Allt som gruppen producerat tills läraren uppmärksammats på att en inte arbetar, får användas av båda parterna.
-Allt som produceras av gruppen efter att man splittrat av den som inte arbetar går BARA mot gruppens betyg.

Föreslå ovan för dina lärare om du anser att någon i gruppen inte presterar. Om de inte accepterar ovan så kan du också föreslå att du får arbeta själv (men att då uppgiften anpassas efter att du inte ensam kan jobba lika fort som en hel grupp).

Mitt problem är dock när jag lämnas själv. De valde att hoppa av när vi skulle besöka ett företag och intervjua för att vi hade 2 veckor kvar.

Jannemannen
Medlem

Registrerad: 2009-06-09

Anu skrev:

Jannemannen skrev:

Mitt problem är dock när jag lämnas själv. De valde att hoppa av när vi skulle besöka ett företag och intervjua för att vi hade 2 veckor kvar.

Utför uppgiften enligt bästa förmåga, prata med din lärare vid nästa tillfälle du får och förklara situationen och att du nu är helt själv i din grupp. Det måste då vara upp till läraren att göra något av följande:
1. Låta dig fortsätta arbeta själv och ta med i beaktning vid betygssättningen att du arbetat ensam.
2. Placera dig i en annan grupp.

Det du inte får göra är att ge upp. Dina "kamraters" betyg på uppgiften är redan underkänt, låt dem inte dra ned dig med.

Fråga mig om: C#, Java, VB.NET

Sidfot