Meddelande

Du befinner dig just nu på en äldre version av Pluggakuten, gamla.pluggakuten.se. Nya Pluggakuten lanserades den 6 februari 2017 och du finner forumet på www.pluggakuten.se.

På gamla.pluggakuten.se kan du fortfarande läsa frågorna och svaren som ställts, men du kan inte skapa ett nytt konto eller nya trådar. Är du redan medlem kan du däremot fortfarande logga in och svara i befintliga trådar. Nya frågor och nytt konto skapar du på det nya forumet, välkommen dit!

[MA 1/B] Pi och cm/liter

wilzon
Medlem

Registrerad: 2016-10-19

[MA 1/B] Pi och cm/liter

En 20 cm hög konservburk rymmer 1,3 liter. Hur mycket plåt går åt för att tillverka burken? 

Eftersom jag har 20 cm, så gör jag om 1,3 liter till kubikcentimeter = 1300 cm^2

och för att räkna ut diametern/radien tar jag 1300 / 20 = 65

jag tror man ska ta 65 / pi/3,14 och fortsätta dela med svar och gångra med pi etc etc 

men hur och varför man ska göra det, det är där det tar stopp, vill gärna veta hur och varför man gör som man gör för att göra klart den här utträkningen, den känns ganska lång : /

joculator
Medlem

Registrerad: 2012-09-12

Re: [MA 1/B] Pi och cm/liter

Om burken är 20cm hög och rymmer 1,3 liter. Vilken radie har då burken?
(förutsätt att burken har formen av en cylinder)

Senast redigerat av joculator (2016-11-08 15:08)

Yngve
Medlem

Registrerad: 2015-09-13

Re: [MA 1/B] Pi och cm/liter

wilzon skrev:

En 20 cm hög konservburk rymmer 1,3 liter. Hur mycket plåt går åt för att tillverka burken? 

Eftersom jag har 20 cm, så gör jag om 1,3 liter till kubikcentimeter = 1300 cm^2

och för att räkna ut diametern/radien tar jag 1300 / 20 = 65

jag tror man ska ta 65 / pi/3,14 och fortsätta dela med svar och gångra med pi etc etc 

men hur och varför man ska göra det, det är där det tar stopp, vill gärna veta hur och varför man gör som man gör för att göra klart den här utträkningen, den känns ganska lång : /

(Kommentar: Du har skrivit kubikcentimeter men sedan cm^2, det ska vara cm^3).

Till det viktiga:

Kan du beskriva hur du har tänkt när du ska ta reda på svaret?

Låtsas att du ska tillverka en cylinderformad burk av papper för att det ska bli enklare.
Vilka pappersdelar behöver för att tillverka burken, hur ser de ut och hur många behövs det av varje sort?

Senast redigerat av Yngve (2016-11-08 15:18)

Nothing else mathers

Sidfot