Meddelande

Du befinner dig just nu på en äldre version av Pluggakuten, gamla.pluggakuten.se. Nya Pluggakuten lanserades den 6 februari 2017 och du finner forumet på www.pluggakuten.se.

På gamla.pluggakuten.se kan du fortfarande läsa frågorna och svaren som ställts, men du kan inte skapa ett nytt konto eller nya trådar. Är du redan medlem kan du däremot fortfarande logga in och svara i befintliga trådar. Nya frågor och nytt konto skapar du på det nya forumet, välkommen dit!

Läsa in naturvetenskapliga ämnen på ett halv år?

Revolt
Medlem

Registrerad: 2013-05-23

Läsa in naturvetenskapliga ämnen på ett halv år?

Hej!

Jag kommer behöva läsa, Matematik 4, Kemi 1, Kemi 2, Fysik 1, Fysik 2, biologi 1 och biologi 2 för att bli behörig till en utbildning jag vill in på.

Tror ni man klarar av det på ett halv år? Tänkte läsa in dem på komvux, kan man tenta av vissa kurser eller är det bättre att gå på kurserna. Vill nämligen kunna söka in till nästa höst och vet inte riktigt när alla betygsbevis ska in. Jag stävar mest efter förståelse och inte betyg. 

Kanske det är bättre att söka in till våren nästa år och läsa kurserna ordentligt?

Tack på förhand!

Senast redigerat av Revolt (2016-11-08 08:39)

Smaragdalena
Medlem

Registrerad: 2012-02-02

Re: Läsa in naturvetenskapliga ämnen på ett halv år?

Det är åtminstone 700 gymnasiepoäng du tänker läsa in (kanske vissa kurser är mer än 100 poäng). På gymnasiet läser man 2 500 poäng på 6 terminer - det blir cirka 417 poäng per termin. Du har tänkt dig nästan dubbla det tempot, och bara kurser som man brukar tycka är ganska tunga, men å andra sidan verkar du ha intresset... Men det blir nog väldigt jobbigt.

Vilken utbildning är det du tänker söka? Vilken intagningspoäng är det? Tänkte du ta dig in via betyg eller högskoleprov?

Mycket att fundera på! Lycka till!

SeriousSquid
Medlem

Registrerad: 2010-05-17

Nej. Det går inte. Det är så osannolikt att det skulle gå att jag rentav vill säga att det är omöjligt.
Även om man kan åstadkomma mycket med motivation och beslutsamhet så finns det vissa saker man inte kan göra även om man verkligen bestämmer sig för det och hur mycket man än försöker.

Vore några av kurserna grejer som Engelska 1 där man kan strosa in och redan kunna allt från 9:an vore det en annan sak men de här grejerna kan du ju inte så finns inget gratis bland det där, och har i relation till Fys1/Fys2 svårt att se hur någon kan gå konceptuellt från "Vad är en kraft?" till att förstår 2-dimensionell rörelse och relativitetsteori på 4-5 månader (för en termin är inte heller ett halvår).

Så hitta något annat sätt. Sprid ut dina komvuxstudier över 1.5 år, välj en annan högskoleutbildning, eller gå öppen ingångs-program på kth/chalmers/... istället för att kunna komma in i högskolan direkt.

Senast redigerat av SeriousSquid (2016-11-08 13:59)

"...a result is trivial if: (a) it follows from the underlying definitions without any trickery or ingenuity and (b) a written specification of how it follows runs the danger of suggesting that it is nontrivial."

Russell
Moderator

Registrerad: 2013-08-22

Om du inte har några vidare förkunskaper och du (som du skriver) är ute efter att lära dig innehållet mer än att få betyg, då håller jag med SeriousSquid om att det inte kommer att gå.

Skulle vi förändra villkoren ovan lite så tror jag säkert att det är möjligt. Det krävs egentligen väldigt lite jobb för att bara nå upp till godkänt i en gymnasiekurs så om man inte är helt clueless om ämnena och pluggar smart så skulle jag säga att det är fullt möjligt att läsa på dubbel heltid och ändå klara kurserna. Men som sagt, det låter inte rimligt om målet är att faktiskt lära sig dessa ämnen från scratch på några månader.
    Risken är också att det inte är värt mödan ens om du skulle lyckas. Jag pluggade på dubbel heltid på högskolan en termin och även om det gick rätt bra och var roligt så slet det så mycket på mig både fysiskt och psykiskt att det förstörde för mig i långa loppet. Jag tappade mycket av min studielust på slutet och hade svårt att få tillbaka den sen, och det tog ett bra tag innan jag riktigt var tillbaka på banan.

SeriousSquid skrev:

har i relation till Fys1/Fys2 svårt att se hur någon kan gå konceptuellt från "Vad är en kraft?" till att förstår 2-dimensionell rörelse och relativitetsteori på 4-5 månader

Jag har aldrig läst fysik och kommer förmodligen att ha några fria månader framför mig nu, så... challenge accepted! smile

The road to wisdom?—Well, it's plain and simple to express:
Err and err and err again, but less and less and less.

Sidfot