Meddelande

Du befinner dig just nu på en äldre version av Pluggakuten, gamla.pluggakuten.se. Nya Pluggakuten lanserades den 6 februari 2017 och du finner forumet på www.pluggakuten.se.

På gamla.pluggakuten.se kan du fortfarande läsa frågorna och svaren som ställts, men du kan inte skapa ett nytt konto eller nya trådar. Är du redan medlem kan du däremot fortfarande logga in och svara i befintliga trådar. Nya frågor och nytt konto skapar du på det nya forumet, välkommen dit!

[MA 5/E] kombintorik

nahla1mohamed
Medlem

Registrerad: 2015-05-16

[MA 5/E] kombintorik

Tolv länder är inbjudna till en konferens. varje land representeras av tre personer. Första dagen hälsar alla, utom de från samma land, på varandra en gång med att ta i hand. Hur många handhälsningar görs denna dag?

hur vet jag Villen formel som jag ska använda ?
Tacksam för hjälp

Bubo
Medlem

Registrerad: 2015-12-28

Re: [MA 5/E] kombintorik

Välj ut EN person. Hur många handskakningar gör han/hon?

Ture33
Medlem

Registrerad: 2015-09-06

nahla1mohamed skrev:

Tolv länder är inbjudna till en konferens. varje land representeras av tre personer. Första dagen hälsar alla, utom de från samma land, på varandra en gång med att ta i hand. Hur många handhälsningar görs denna dag?

Tacksam för hjälp

Här är det bra att tänka till lite grann och inte stirra sig blind på formler.

Om du har länderna 1 till 12.

Ta ett land i taget,

Hur många handslag gör var och en i land nr 1? De hälsar ju på delegaterna i länderna 2-12
Hur många handslag gör var och en i land nr 2 när de hälsar på delegaterna i länderna 3-12?
dito för land nr 3

Ser du ngt mönster?

Kan du lösa det?

nahla1mohamed
Medlem

Ture33 skrev:

nahla1mohamed skrev:

Tacksam för hjälp

Ta ett land i taget,

Hur många handslag gör var och en i land nr 1? De hälsar ju på delegaterna i länderna 2-12
Hur många handslag gör var och en i land nr 2 när de hälsar på delegaterna i länderna 3-12?
dito för land nr 3

Ser du ngt mönster?

Kan du lösa det?

Land nr 1 hälsar på 11! , stämmer det? Sedan hälsar land nr2 på 10! Osv. Tänker jag rätt?

Ture33
Medlem

nahla1mohamed skrev:

Ture33 skrev:

nahla1mohamed skrev:

Tacksam för hjälp

Ta ett land i taget,

dito för land nr 3

Ser du ngt mönster?

Kan du lösa det?

Land nr 1 hälsar på 11! , stämmer det? Sedan hälsar land nr2 på 10! Osv. Tänker jag rätt?

Varje delegat i land 1 hälsar på 3*11 personer

nahla1mohamed
Medlem

Ture 33 jag hänger nt med😰 Så hur blir det 3*11 som blir 33 och sedan eftersom de 12 länder blir det 33*12 eller ?

Ture33
Medlem

Antag att vi börjar med att låta land ett hälsa på alla andra länders delegater.

Varje delegat i land 1 hälsar på 3 delegater i 11 länder, dvs 33, men eftersom det är 3 delegater i land 1 så kommer land 1 att hälsa på 3*3*11 personer, nu är dom klara och går hem!

Nu får land 2 hälsa på de återstående delegaterna. Land 2 har redan hälsat på land 1, återstår att hälsa på länderna 3-12, dvs 10 länder. 3 delegater i varje land även i land 2 ger 3*3*10 handslag, nu går land 2 hem.

Dags för land 3 att hälsa på de återstående delegaterna. 3*3*9 handslag osv

Så här långt har vi

3*3*11 + 3*3*10 + 3*3*9, vi kan ana ett mönster, nämligen att nästa blir 3*3*8

Hänger du med så långt? Kan du komma vidare härifrån?

Russell
Moderator

Registrerad: 2013-08-22

Sättet som Ture33 visar är bra för att lära sig att resonera sig fram till svaret, och det tycker jag är både roligare och klart mer lärorikt än att bara försöka hitta "rätt formel". smile

Ett annat intuitivt resonemang som kräver lite färre beräkningar: Det finns LaTeX ekvation personer totalt. Varje person hälsar på de LaTeX ekvation personer som inte är från det egna landet. Om vi bara tänker att det är 36 personer som ska hälsa på 33 personer vardera så får vi LaTeX ekvation handskakningar—men då har vi räknat varje handskakning två gånger, för när person A hälsar på person B så är ju det samma handskakning som när person B hälsar på person A. Alltså behöver vi dela 1188 på 2 för att få det rätta antalet.

The road to wisdom?—Well, it's plain and simple to express:
Err and err and err again, but less and less and less.

nahla1mohamed
Medlem

Ture33 skrev:

Antag att vi börjar med att låta land ett hälsa på alla andra länders delegater.

Varje delegat i land 1 hälsar på 3 delegater i 11 länder, dvs 33, men eftersom det är 3 delegater i land 1 så kommer land 1 att hälsa på 3*3*11 personer, nu är dom klara och går hem!

Nu får land 2 hälsa på de återstående delegaterna. Land 2 har redan hälsat på land 1, återstår att hälsa på länderna 3-12, dvs 10 länder. 3 delegater i varje land även i land 2 ger 3*3*10 handslag, nu går land 2 hem.

Dags för land 3 att hälsa på de återstående delegaterna. 3*3*9 handslag osv

Så här långt har vi

3*3*11 + 3*3*10 + 3*3*9, vi kan ana ett mönster, nämligen att nästa blir 3*3*8

Hänger du med så långt? Kan du komma vidare härifrån?

Jaa tack så hemskt mke

Sidfot