Meddelande

Du befinner dig just nu på en äldre version av Pluggakuten, gamla.pluggakuten.se. Nya Pluggakuten lanserades den 6 februari 2017 och du finner forumet på www.pluggakuten.se.

På gamla.pluggakuten.se kan du fortfarande läsa frågorna och svaren som ställts, men du kan inte skapa ett nytt konto eller nya trådar. Är du redan medlem kan du däremot fortfarande logga in och svara i befintliga trådar. Nya frågor och nytt konto skapar du på det nya forumet, välkommen dit!

[MA 3/C]andragradsfunktion

flower
Medlem

Registrerad: 2016-02-05

[MA 3/C]andragradsfunktion

Hej, en uppgift lyder enligt följande:

En linje går genom punkterna (1, 6) och (3, 14). Denna linje skär kurvan y = x^2 - 3 i två punkter. Bestäm avståndet mellan dessa punkter.

Jag vet inte hur jag ska rita upp den kurvan. Alltså jag vet inte hur den ser ut. Kan någon förklara det?

Tack

Yngve
Medlem

Registrerad: 2015-09-13

Re: [MA 3/C]andragradsfunktion

flower skrev:

Hej, en uppgift lyder enligt följande:

En linje går genom punkterna (1, 6) och (3, 14). Denna linje skär kurvan y = x^2 - 3 i två punkter. Bestäm avståndet mellan dessa punkter.

Jag vet inte hur jag ska rita upp den kurvan. Alltså jag vet inte hur den ser ut. Kan någon förklara det?

Tack

Kurvan y = x^2 - 3 ser ut precis som y = x^2, fast den ligger 3 enheter längre ner längs med y-axeln.

y = x^2 - 3 ligger alltså exakt 3 enheter "under" y = x^2

Blir det lättare då?

Annars kan du göra en värdetabell för y = x^2 - 3 med några enkla x-värden och pricka in punkterna.
Dra sedan en jämn x^2 kurva genom dem:
För x = 0 så är y =  0^2 - 3 = 0 - 3 = -3
För x = 1 så är y =  1^2 - 3 = 1 - 3 = -2
För x = -1 så är y =  (-1)^2 - 3 = 1 - 3 = -2
För x = 2 så är y =  2^2 - 3 = 4 - 3 = 1
För x = -2 så är y =  (-2)^2 - 3 = 4 - 3 = 1
För x = 3 så är y =  3^2 - 3 = 9 - 3 = 6
För x = -3 så är y =  (-3)^2 - 3 = 9 - 3 = 6

Nothing else mathers

flower
Medlem

Registrerad: 2016-02-05

Okej jag förstår. Ska man lösa uppgiften med hjälp av en ekvation eller kan man lösa den genom att enbart rita upp grafen?

Yngve
Medlem

Registrerad: 2015-09-13

flower skrev:

Okej jag förstår. Ska man lösa uppgiften med hjälp av en ekvation eller kan man lösa den genom att enbart rita upp grafen?

Jag tycker att du ska skissa graferna (både den räta linjen och andragradskurvan) och sedan använda det som tankestöd för att lösa uppgiften med hjälp av en ekvation.

OBS! Du behöver endast göra en grov skiss av graferna.
Det viktiga här är att du förstår hur det hänger ihop och att du får någon slags rimlighetsbedömning av ditt resultat.

Säg till exempel att din skiss visa att båda skärningspunkterna ligger ovanför x-axeln, men att du med hjälp av ekvationerna sedan kommer fram till att en skärningspunkt ligger under x-axeln, då har du antingen ritat fel eller räknat fel.

Senast redigerat av Yngve (2016-11-07 21:37)

Nothing else mathers

Sidfot