Meddelande

Du befinner dig just nu på en äldre version av Pluggakuten, gamla.pluggakuten.se. Nya Pluggakuten lanserades den 6 februari 2017 och du finner forumet på www.pluggakuten.se.

På gamla.pluggakuten.se kan du fortfarande läsa frågorna och svaren som ställts, men du kan inte skapa ett nytt konto eller nya trådar. Är du redan medlem kan du däremot fortfarande logga in och svara i befintliga trådar. Nya frågor och nytt konto skapar du på det nya forumet, välkommen dit!
  • Forum
  •  » Kemi
  •  » [HSK]Termodynamik - Arbete för gasformigt system

[HSK]Termodynamik - Arbete för gasformigt system

znubbe
Medlem

Registrerad: 2016-06-07

[HSK]Termodynamik - Arbete för gasformigt system

Hej har en uppgift där jag ska ta reda på följande

En sluten behållare på 10 liter är fylld med syrgas vid 298 K och 1 atm. I uppgiften skall du
beräkna arbetet när syrgasen komprimeras till en och samma slutvolym på fyra olika sätt. I
alla fallen är processen isoterm, och idealgas kan antas om inget annat anges.

a) Beräkna slutvolymen och arbetet om gasen komprimeras i ett steg med det konstanta
trycket pex = 10.0 atm. Är arbetet positivt eller negativt, och varför är det så? Beräkna
arbetet (med tecken!) då gasen får expandera tillbaka till 10 liter vid 1 atm konstant tryck?

Här använder jag mig utav pV = nRT för att ta fram volymen, där slutvolymen påverkas av pex
och sedan för att lösa ut arbetet som sker använder jag w = -pex*deltaV

b) Nu komprimers gasen till samma slutvolym men i flera steg, där varje steg sker vid ett
konstant tryck som bibehålls tills kompressionen i det aktuella steget är klar.
Beräkna summa-arbetet om kompressionen görs i två steg: först höjs trycket från
1 atm till 5 och sedan från 5 till 10 atm.

Vad blir totala arbetet om man istället använder nio steg vid konstanta trycken 2,
3, 4, 5, 6, 7, 8, 9 och till slut 10 atm?

Här är jag osäker på hur jag ska gå tillväga, men någonting säger mig att man jag kan använda mig utav formeln w = nRT * ln(Slutvolym / Vinledande ).. Ska jag beräkna ny slutvolym med hänsyn till pex för varje steg eller ska jag köra på samma volym som vid pex = 1 vs. pex = 10.

.. eller hur bör jag tänka när jag ska räkna arbetet när processen sker i flera steg?

• Forum
  •  » Kemi
  •  » [HSK]Termodynamik - Arbete för gasformigt system

Sidfot