Meddelande

Du befinner dig just nu på en äldre version av Pluggakuten, gamla.pluggakuten.se. Nya Pluggakuten lanserades den 6 februari 2017 och du finner forumet på www.pluggakuten.se.

På gamla.pluggakuten.se kan du fortfarande läsa frågorna och svaren som ställts, men du kan inte skapa ett nytt konto eller nya trådar. Nya frågor och nytt konto skapar du på det nya forumet, välkommen dit!

For loop

xam
Medlem

Registrerad: 2016-10-03

For loop

for tal in ["1", "2", "3"]:
      print tal                        #skriver ut hela listan

Jag undrar om jag kan printa ut endast nummer 2 ur listan utan att skriva ut hela listan?

Senast redigerat av xam (2016-11-05 11:36)

Ingemar
Medlem

Registrerad: 2013-11-14

Re: For loop

xam skrev:

for tal in ["1", "2", "3"]:
      print tal                        #skriver ut hela listan

Jag undrar om jag kan printa ut endast nummer 2 ur listan utan att skriva ut hela listan?

Enbart printa ut position 2 oavsett vilken siffra som står där?

eller

Enbart printa ut 2yikesr om de finns i serien oavsett vilken position de har?

Fråga om: GE, HI, RE, SH, SV, TK, SL eller IT i grundskolan
Titta mer: http://www.grundskoleboken.se/
Jag besvarar även frågor kring betyg, åtgärdsprogram och rättigheter/skyldigheter i grundskolan

xam
Medlem

Det jag är intresserad av att veta är om det går att printa ut endast ett tal från listan (det spelar alltså ingen roll vilket tal). smile

statement
Moderator

Registrerad: 2012-09-07

xam skrev:

Det jag är intresserad av att veta är om det går att printa ut endast ett tal från listan (det spelar alltså ingen roll vilket tal). smile

Du väljer ett element genom att ange dess index (plats) i listan (vi börjar räkna från noll).

För att skriva ut det första talet i listan list = [1, 2, 3] skriver du helt enkelt print(list[0])

xam
Medlem

Du väljer ett element genom att ange dess index (plats) i listan (vi börjar räkna från noll).

För att skriva ut det första talet i listan list = [1, 2, 3] skriver du helt enkelt print(list[0])

Ah där har vi lösningen! Tack så mycket! smile

Senast redigerat av xam (2016-11-05 20:57)

Sidfot