Meddelande

Du befinner dig just nu på en äldre version av Pluggakuten, gamla.pluggakuten.se. Nya Pluggakuten lanserades den 6 februari 2017 och du finner forumet på www.pluggakuten.se.

På gamla.pluggakuten.se kan du fortfarande läsa frågorna och svaren som ställts, men du kan inte skapa ett nytt konto eller nya trådar. Nya frågor och nytt konto skapar du på det nya forumet, välkommen dit!

Glidande medelvärde

taygetos
Medlem

Registrerad: 2012-11-05

Glidande medelvärde

Glidande medelvärde: y(n)=1/3*[x(n+1)+x(n)+x(n-1)]

Vad står n för inom "()"?
Behöver (väl?) veta detta för att kunna räkna på medelvärdet.

tomast80
Medlem

Registrerad: 2010-01-23

Re: Glidande medelvärde

n är argumentet här precis som x i en kontinuerlig funktion f(x). T.ex. för n=2 erhålls:
LaTeX ekvation

Senast redigerat av tomast80 (2016-11-05 10:45)

taygetos
Medlem

Jag läser medicin och teknik med signalbehandling. Hur skulle jag använda formeln ovan? y(n) antar jag är signalen ut efter ett filter och x(n-1), x(n), x(n+1) antar jag är olika signaler man ska bilda medelvärdet från?

Men vad är n i ett verkligt scenarium? Något exempel?

taygetos
Medlem

bump

Ture33
Medlem

Registrerad: 2015-09-06

taygetos skrev:

bump

Anta att du gör en mätning varje minut, lägg varje mätresultat i numrerade lådor 1,2,3,4... osv.
Kalla lådorna för x, där låda ett alltså heter x(1), låda 2 heter x(2) osv

vill du bilda medelvärdet av mätning nummer 7, 8 och 9  så tar du x(7)+x(8)+x(9) och delar med 3

I verkliga livet kanske du har ett instrument som gör detta och automatiskt beräknar, i ett inbyggt program, medelvärdet av de tre senaste mätningarna och presenterar på en display.

Programmet lägger mätresultatet i en tabell kallad x med elementen x(1), x(2) osv

Blev det klarare?

Sidfot