Meddelande

Du befinner dig just nu på en äldre version av Pluggakuten, gamla.pluggakuten.se. Nya Pluggakuten lanserades den 6 februari 2017 och du finner forumet på www.pluggakuten.se.

På gamla.pluggakuten.se kan du fortfarande läsa frågorna och svaren som ställts, men du kan inte skapa ett nytt konto eller nya trådar. Är du redan medlem kan du däremot fortfarande logga in och svara i befintliga trådar. Nya frågor och nytt konto skapar du på det nya forumet, välkommen dit!
  • Forum
  •  » Kemi
  •  » [KE 2/B]Räkna ut pH till titrerkurva

[KE 2/B]Räkna ut pH till titrerkurva

Matte357
Medlem

Registrerad: 2015-01-25

[KE 2/B]Räkna ut pH till titrerkurva

Hej! Ska göra en titrerkurva till en labbrapport som handlar om när ättiksyra titreras med natriumhydroxid. Jag använde ingen pH-meter, så jag är tvungen att räkna ut pH-värdet. Jag vet hur man ska göra när det handlar om titering av stark syra och stark bas, men är mindre säker när det handlar om en svag syra och stark bas som i detta fall. Hur ska jag gå tillväga? Tror jag ska använda syra- och baskonstanter, men är osäker hur.

Smaragdalena
Medlem

Registrerad: 2012-02-02

Re: [KE 2/B]Räkna ut pH till titrerkurva

Om du inte har några indata du har mätt själv, tycker jag inte att du skall försöka fejka en titrerkurva. Borde du (enligt labinstruktionen) ha använt pH-meter? I så fall, varför gjorde du inte det? Om du inte skulle det, hur var det i så fall meningen att du skulle kunna göra titrerkurvan?

Vid EP är lösningen precis likadan som den hade varit om du läst upp lagom många mol NaAc i så stor volym vatten som totalvolymen för lösningen. Vid halvtitrerpunkten är pH = pKa. Det brukar vara meningen att man skall få fram pKa genom att läsa av pH vid halvtitrerpunkten. Det är alltså ingen bra idé att först pricka in pKa och sedan läsa av det - det blir liksom rundgång.

• Forum
  •  » Kemi
  •  » [KE 2/B]Räkna ut pH till titrerkurva

Sidfot