Meddelande

Du befinner dig just nu på en äldre version av Pluggakuten, gamla.pluggakuten.se. Nya Pluggakuten lanserades den 6 februari 2017 och du finner forumet på www.pluggakuten.se.

På gamla.pluggakuten.se kan du fortfarande läsa frågorna och svaren som ställts, men du kan inte skapa ett nytt konto eller nya trådar. Är du redan medlem kan du däremot fortfarande logga in och svara i befintliga trådar. Nya frågor och nytt konto skapar du på det nya forumet, välkommen dit!

[MA 3/C] Behöver hjälp med denna area uppgift, pronto!

Mattenörden
Medlem

Registrerad: 2016-11-02

[MA 3/C] Behöver hjälp med denna area uppgift, pronto!

I en kon är mantellängden  M CM. Beräkna den maximala volymen uttryckt i M om man inte känner till mantelländgen. (tännk på att mantellängden fortfarande betraktas som en konstant vid derivering med avseende på h eller r)

haraldfreij
Medlem

Registrerad: 2015-09-07

Re: [MA 3/C] Behöver hjälp med denna area uppgift, pronto!

Har du börjat fundera på hur uppgiften ska lösas?

Med hjälp av Pythagoras sats kan du uttrycka mantellängden M i r och h, alternativt h som funktion av r (M konstant). Ersätt h i formeln för konens volym, så får du ett uttryck V=V(r) (M ingår som en konstant i den funktionen). Det är den funktionen du ska hitta ett maximum till.

Mattenörden
Medlem

Registrerad: 2016-11-02

Hej tack så mycket. När jag ersätter h så går jag plus minus roten ur m upphöjt till två och r upphöjt till två, sedan vet jag ej hur jag ska göra.

Yngve
Medlem

Registrerad: 2015-09-13

Mattenörden skrev:

Hej tack så mycket. När jag ersätter h så går jag plus minus roten ur m upphöjt till två och r upphöjt till två, sedan vet jag ej hur jag ska göra.

Ta en sak i taget. Vi börjar med att ta fram ett utryck för konens volym V.

Kalla konens radie för r.
Kalla konens höjd för h.

Vad blir då konens volym V, uttryckt i r, h (och pi)?

Nothing else mathers

Sidfot