Meddelande
På gamla.pluggakuten.se kan du fortfarande läsa frågorna och svaren som ställts, men du kan inte skapa ett nytt konto eller nya trådar. Nya frågor och nytt konto skapar du på det nya forumet, välkommen dit!
lösning av tredjegradsekvationer
- Hinz0
- Medlem
- Registrerad: 2011-04-21
lösning av tredjegradsekvationer
Hej
Jag undrar om man får använda räknarens matrixfunktion för att lösa tredjegradsekvationer istället för substitutionsmetoden/additionsmetoden på t.ex. nationella provet. Kan man få poängavdrag om man löser en sådan ekvation på det viset istället för "algebraiskt"?
Jag tänker mig att det inte borde ge några avdrag så länge man skriver upp alla steg som gjort på räknaren. Har jag rätt eller fel?
- Yngve
- Medlem
- Registrerad: 2015-09-13
Re: lösning av tredjegradsekvationer
Fråga din lärare.
Nothing else mathers
- Hinz0
- Medlem
- Registrerad: 2011-04-21
Yngve skrev:
Fråga din lärare.
Jag har dessvärre ingen pedagog som jag kan fråga. Jag gör prövningar och konkurrenskompletterar mina betyg.
- Eelluuxx
- Medlem
- Registrerad: 2015-03-01
Vilken kurs handlar det om? Om det är matte 4 tänker de sig nog att du ska använda polynomdivision. Men om du är noga med att skriva upp alla steg borde det vara okej. Alternativt kan du kanske visa att du kan additions- och substitutionsmetoden på några uppgifter och sedan använda dig av matriser. Som Yngve påpekar skiljer det sig från lärare till lärare. Tänk också på att du endast får använda räknare på en del av NP, det kan komma uppgifter på ickeräknardelen (eller delarna, beroende på kurs) och då kanske du måste använda dig av additions- eller subtraktionsmetoden (givet att du inte är en fena på att hitta inverser med huvudräkning).
Kort sagt: Det är nog möjligt att du får, men det beror som sagt på vilken lärare du har. Det lättaste vore nog att bara använda de givna metoderna från början.
- albiki
- Medlem
- Registrerad: 2008-05-25
Hinz0 skrev:
Hej
Jag undrar om man får använda räknarens matrixfunktion för att lösa tredjegradsekvationer istället för substitutionsmetoden/additionsmetoden på t.ex. nationella provet. Kan man få poängavdrag om man löser en sådan ekvation på det viset istället för "algebraiskt"?
Jag tänker mig att det inte borde ge några avdrag så länge man skriver upp alla steg som gjort på räknaren. Har jag rätt eller fel?
För att vi ska kunna ge dig ett svar som du har användning av, kan du visa hur du löser ekvationen
med din räknares "matrixfunktion"?