Meddelande

Du befinner dig just nu på en äldre version av Pluggakuten, gamla.pluggakuten.se. Nya Pluggakuten lanserades den 6 februari 2017 och du finner forumet på www.pluggakuten.se.

På gamla.pluggakuten.se kan du fortfarande läsa frågorna och svaren som ställts, men du kan inte skapa ett nytt konto eller nya trådar. Är du redan medlem kan du däremot fortfarande logga in och svara i befintliga trådar. Nya frågor och nytt konto skapar du på det nya forumet, välkommen dit!
  • Forum
  •  » Kemi
  •  » [KE 2/B] ekvivalenspunkt vid titrering av svag syra med stark bas?

[KE 2/B] ekvivalenspunkt vid titrering av svag syra med stark bas?

JuliaGreenEyes
Medlem

Registrerad: 2015-02-03

[KE 2/B] ekvivalenspunkt vid titrering av svag syra med stark bas?

Hur vet man var ekvivalenspunkten i en titrering av en svag syra med en stark bas tar plats?
Om man bara har ett diagram med en titrerkurva att se? (pH är funktion av volym tillsat NaOH-lösning)
Jag vet att vid neutralisationen av en svag syra med en stark bas är pH > 7, men hur kan jag veta hur mycket exakt?

Senast redigerat av JuliaGreenEyes (2016-10-31 23:50)

Smaragdalena
Medlem

Registrerad: 2012-02-02

Re: [KE 2/B] ekvivalenspunkt vid titrering av svag syra med stark bas?

EP är där lutningen på kurvan är som störst.

JuliaGreenEyes
Medlem

Smaragdalena skrev:

EP är där lutningen på kurvan är som störst.

Ja, det är ju klart. Men den branta delen går ju från ca 6 till ca 11. Hur kan jag veta var ekvivalenspunkten ligger?

Edit: Det är ju i för sig mellan den 19de ml och den 20de ml, så någonstans där emellan.

Edit 2: Vore det möjligt att räkna ut halvtitrerpunkten och med det räkna ut ekvivalenspunkten?

Senast redigerat av JuliaGreenEyes (2016-11-02 11:27)

Smaragdalena
Medlem

För att börja med EDIT 2: Man använder sig av titrerpunkkten för att komma fram till halvtitrerpunkten och därmed pKa. Om du tittar på titrerkurvan i närheten av pH = pKa ser du att linjens lutning är väldigt liten, d v s det är svårt att avgöra exakt var halvtitrerpunkten är. Så nej, det funkar inte särskilt bra.

Du skulle kunna räkna ut teoretiskt pH för ekvivalenspunkten, om du vet pKa för din svaga syra. Men man brukar göra denhär laben för att komma fram till pKa, så det blir ett cirkelresonemang. Man skulle kunna anta att EP har ett pH-värde som ligger mittemellan 6 och 11 och kolla hur många ml man har tillsatt för att få pH = 8,5. Som jag skrev i din andra tråd, så får man ett mycket bättre värde på EP om man tillsätter titranden i små portioner nära omslaget.

JuliaGreenEyes
Medlem

Smaragdalena skrev:

För att börja med EDIT 2: Man använder sig av titrerpunkkten för att komma fram till halvtitrerpunkten och därmed pKa. Om du tittar på titrerkurvan i närheten av pH = pKa ser du att linjens lutning är väldigt liten, d v s det är svårt att avgöra exakt var halvtitrerpunkten är. Så nej, det funkar inte särskilt bra.

Du skulle kunna räkna ut teoretiskt pH för ekvivalenspunkten, om du vet pKa för din svaga syra. Men man brukar göra denhär laben för att komma fram till pKa, så det blir ett cirkelresonemang. Man skulle kunna anta att EP har ett pH-värde som ligger mittemellan 6 och 11 och kolla hur många ml man har tillsatt för att få pH = 8,5. Som jag skrev i din andra tråd, så får man ett mycket bättre värde på EP om man tillsätter titranden i små portioner nära omslaget.

Ja, jag håller med dig, men jag utförde inte själva laborationen, utan det var en laborationsvideo jag fick se på.

pKa = -lg (Ka)

och

LaTeX ekvation

För pH=8,5 har nog ca 19,5 ml tillsatts, tror jag, typ, ungefär.

Men hur bestämmer du den här teoretiska pH-värdet för EP? 19 ml tillsatt NaOH ger 6,45 i pH. och 20 ml ger 11,07 i pH.

Edit: så om jag har en teoretisk pH-värde för EP, så kan jag räkna ut n(NaOH) vilket är lika med n(CH3COOH) eftersom substansmängdförhållandet är ju 1:1. Är det då samma procedur som vid en stark syra titrerad av en stark bas? Fast alla beräkningar vore då baserade på en teoretisk siffra ju..

Edit 2: har läst på boken, läst online, kollat på video med förklaringen, och blir bara mer och mer förvirrad. Vet verkligen inte hur jag ska gå tillväga för att ta reda på etansyrans koncentration

Senast redigerat av JuliaGreenEyes (2016-11-02 15:11)

Smaragdalena
Medlem

Vid EP har du en lösning som är identisk med om du hade löst upp lika stor substansmängd natriumacetat i så stor volym som det är i titrerkolven (d v s volymen av ättiksyran + volymen av titratorn).

Det verkar vara en förfärligt opedagogisk film du har tvingats titta på! Meningen med att titrera är att kunna läsa av hur mycket man har tillsatt av titratorn så att man kan räkna ut syrans koncentration. Man skall inte räkna ut något teoretiskt värde vid EP - varför skulle man då göra laborationen?

Skall du skriva en labrapport kan du skriva i diskussionen att du inte kunnat få fram särskilt bra värden eftersom det är svårt att läsa av när de tillsätter jätteportioner av titratorn fastän man närmar sig EP.

JuliaGreenEyes
Medlem

Smaragdalena skrev:

Vid EP har du en lösning som är identisk med om du hade löst upp lika stor substansmängd natriumacetat i så stor volym som det är i titrerkolven (d v s volymen av ättiksyran + volymen av titratorn).

Det verkar vara en förfärligt opedagogisk film du har tvingats titta på! Meningen med att titrera är att kunna läsa av hur mycket man har tillsatt av titratorn så att man kan räkna ut syrans koncentration. Man skall inte räkna ut något teoretiskt värde vid EP - varför skulle man då göra laborationen?

Skall du skriva en labrapport kan du skriva i diskussionen att du inte kunnat få fram särskilt bra värden eftersom det är svårt att läsa av när de tillsätter jätteportioner av titratorn fastän man närmar sig EP.

Det finns ett exempel i boken (kemiboken 2) i själva texten om titrering av svag syra med stark bas. Den tar upp ett exempel där 20,0 cm3 ättiksyra med koncentrationen 0,10 mol/dm3 titeras med NaOH-lösning med koncentrationen 0,10 mol/dm3. Dock står det att pH i början är 2,9, och i mitt fall är det 3,61. I detta fall har man ju bådas koncentrationer, och de skriver att pH=8,7

Jag har nu insett att det egentligen står ett koncentrationsvärde för ättiksyran i intruktionerna för laborationen, 0,1 mol/dm3. Läraren på videon säger ju att koncentrationen ligger där nånstans, men att det är vårt jobb att ta reda på det. Jag har fram tills nu inte tänkt att man ska göra något med den siffran, men det kanske finns något man kan göra med det?

Edit: det du nämner om NaAc, ja, och att acetatjonerna tillsammans med ättiksyramolekylerna fungerar som en buffert eftersom de är en korresponderande syra-baspar, va?

Senast redigerat av JuliaGreenEyes (2016-11-02 19:51)

Smaragdalena
Medlem

Om du vet att syrans koncentration är ungefär 0,1 mol/dm3 och vet att koncentrationen för NaOH är  0,04957 mol/dm3 och du har tagit 10 ml av syran så vet du att EP skall ligga i närheten av 20 ml. Altså kan du hälla på ganska mycket titrator åt gången (kanske 1 ml) tills du har hällt i 15 ml och sedan tar du bara ½ ml åt gången tills duser att pH börjar höjas, och då tillsätter du titratorn droppvis för att kunna läsa av titratorns volym så bra som möjligt.

Ja, HAc/NaAc är en buffert. Buffertverkan är som bäst nära pKa - det ser du på att pH bara ändras lite när du tillsätter t ex 1 ml NaOH när pH är nära pKa-värdet.

Tydligen är din ättiksyra mer utspädd än den i uppgiften (eftersom pH är högre). När du har räknat ut hur många mol NaOH du har tillsatt vid EP vet du att det fanns lika många mol HAc från början. När du vet dessa substansmängder och totalvolymen vid EP, och du har tagit reda på pKa ( = pH vid halvtitrerpunkten) kan du räkna ut ett teoretiskt värde för pH vid EP. Använd dig av att pKb för acetatjonen = 14 - pKa för ättiksyra.

• Forum
  •  » Kemi
  •  » [KE 2/B] ekvivalenspunkt vid titrering av svag syra med stark bas?

Sidfot