Meddelande

Du befinner dig just nu på en äldre version av Pluggakuten, gamla.pluggakuten.se. Nya Pluggakuten lanserades den 6 februari 2017 och du finner forumet på www.pluggakuten.se.

På gamla.pluggakuten.se kan du fortfarande läsa frågorna och svaren som ställts, men du kan inte skapa ett nytt konto eller nya trådar. Är du redan medlem kan du däremot fortfarande logga in och svara i befintliga trådar. Nya frågor och nytt konto skapar du på det nya forumet, välkommen dit!

Är det en dålig idé att bo hemma tills man är 24?

hysteriskt
Medlem

Registrerad: 2014-03-03

Är det en dålig idé att bo hemma tills man är 24?

Jag är just nu 21 år gammal.
Jag planerar att börja plugga en 3-årig utbildning till hösten 2017. Just nu bor jag hemma, pluggar deltid (distans) och extrajobbar då och då.
Jag vet faktiskt inte om jag vill flytta ut och ta studielån (så som tidigare tänkt) under utbildningen. Jag kommer vara nästan 25 när jag är utexaminerad. Känns inte sådär jättekul att påbörja sitt vuxna liv med typ 200 000+ i studieskuld som ska betalas fram till jag kanske är 60 år?? till på köpet ska nämnas att jag ska utbilda mig till ett yrke (som jag är väldigt intresserad av) men inte ger särskilt mycket betalt.
Jag har en utmärkt relation med mina föräldrar. De vill gärna att jag bor kvar så gärna det är möjligt (även om de inte vill hindra mig från att leva så som jag vill.)
Jag tänkte därför att det kanske skulle vara en god idé att bo hemma de två första åren då jag pluggar. Och då bara ta studielån det sista året, för att kunna flytta ut. Då är jag 24. Tycker ni att det är alldeles för gammalt?

Kanske lite löjligt att fråga om detta, men jag är väldigt faktiskt intresserad av att höra vad folk tycker om detta med studielån, flytta hemifrån, värt det eller ej osv...

Senast redigerat av hysteriskt (2016-10-31 21:38)

Sebelino
Medlem

Registrerad: 2009-12-20

Re: Är det en dålig idé att bo hemma tills man är 24?

Jag är 24 och bor fortfarande i mamsens källare trots att mina sex år av universitetsstudier är över och jag har börjat jobba. Har behövt börja betala lite månadshyra nu. Kommer nog inte skaffa lägenhet förrän om ett par år, eller så flyttar jag utomlands. smile

Bo kvar om du inte trivs med rejäla studielån helt enkelt. Förstår inte varför studerande har så bråttom att flytta ut; det bäddar bara för ekonomiska besvär. smile

Senast redigerat av Sebelino (2016-10-31 22:03)

A scientist builds in order to learn; an engineer learns in order to build. -- Fred Brooks
Experimentiellt Chrome-tillägg för Pluggakuten för att rendera otaggade matteuttryck med MathJax.

sneagel
F.d. moderator

Registrerad: 2008-02-29

Sebelino skrev:

Jag är 24 och bor fortfarande i mamsens källare trots att mina sex år av universitetsstudier är över och jag har börjat jobba. Har behövt börja betala lite månadshyra nu. Kommer nog inte skaffa lägenhet förrän om ett par år, eller så flyttar jag utomlands. smile

Bo kvar om du inte trivs med rejäla studielån helt enkelt. Förstår inte varför studerande har så bråttom att flytta ut; det bäddar bara för ekonomiska besvär. smile

Finns ju fler skäl än ekonomiska att flytta hemifrån. Ligger något sorligt över vuxna människor som inte klippt navelsträngen och fortfarande bor hemma.

Jag har 300k i studieskulder men det är inget jag lider av. Återbetalar 2800 kr en gång i kvartalet dvs drygt 900 kr i månaden. Den kostnaden är ingenting jämfört med det man vinner på att ha flyttat hemifrån när man börjat plugga.

oggih
F.d. moderator

Registrerad: 2008-02-29

Personligen ville jag börja en utbildning som låg alltför långt från min hemort för att det skulle vara ett realistiskt alternativ att bo kvar hos mina föräldrar, så det var var aldrig något jag riktigt övervägde. Men om det bara fungerar rent praktisk med skolan och så, och din relation till dina föräldrar möjliggör det, så tycker jag det finns goda skäl både för och emot att bo kvar. Så det är helt klart värt att fundera lite! Lyckligtvis är ju dock inget hugget i sten, så om du vill kan du ju alltid testa att skaffa eget boende och efter en tid utvärdera och se om fördelarna överväger nackdelarna, eller tvärtom: testa att bo kvar hos dina föräldrar och se om du fortsätter att trivas med det.

Fyra aspekter som kan vara värda att fundera på som jag kommer att tänka på spontant:

* Personlig utveckling. Min egen upplevelse är att jag har mognat mycket genom att flytta hemifrån, så till vida att jag har blivit självständigare och mer ansvarsfull. En del i detta är att de flesta nog upplever en större frihet att lägga upp sin vardag och leva sitt liv som de själva vill om de bor ensamma.

* Relationer. Att bo själv underlättar ofta att lära känna folk (lättare att bjuda hem folk t.ex.), särskilt om man bor alldeles i närheten av campus och därmed får bättre möjlighet att delta i studentlivet. Ytterligare underlättar det om man studentkorridor eller annat delat boende. På båda de platser jag har hunnit studera på hittills har jag träffat några av mina bästa vänner genom att dela kök med dem tongue

Att bo hemma ger dig å andra sidan mer tid att umgås med dina föräldrar, vilket är fantastiskt, särskilt om du har en god relation till dem. Den brutala verkligheten är ju att de inte kommer att leva för evigt. Wait But Why har gjort en väldigt tankeväckande illustration över detta en bit ner på den här sidan. Gör gärna en egen beräkning. Att flytta hemifrån kan potentiellt en rätt stor påverkan på hur många dagar där du träffar dina föräldrar som du har kvar.

* Ekonomiskt. Beroende på hur mycket hyra dina föräldrar tar ut om du bor hos dem så kan ditt val få stora ekonomiska konsekvenser. En egen lägenhet kan kosta mycket pengar, oftast minst 3000-5000 kr/månad, på vissa orter mer, så att bo hos dina föräldrar kan innebära att du sparar mycket pengar i längden, vilket är pengar som kan användas till mycket annat (till exempel att ta tjänstledigt för att testa att studera eller arbeta med något nytt).

* Status. Som Sneagel illustrerar finns det tyvärr lite av ett socialt stigma runt att bo kvar hos sina föräldrar efter att man har gått ut gymnasiet (som sedan ökar ju äldre man blir). Personligen tycker jag det är helt omotiverat -- som jag skrev ovan: det finns väldigt goda skäl för båda valen. Men det är bra att känna till att vissa tyvärr är väldigt snabba att döma andra för hur de lever sina liv, och att det i värsta fall kan ställa till med problem för en. Det bästa är förstås om man kan undvika att låta dessa människor styra ens liv, men det är såklart lättare sagt än gjort.

Senast redigerat av oggih (2016-11-01 09:23)

Svarar inte på uppgiftsfrågor via PM.
Naturvetenskap.org, gratis information inom matematik, fysik, kemi och biologi.
För högstadie-/gymnasieelever: sommarforskning och vetenskapstävlingar.

SeriousSquid
Medlem

Registrerad: 2010-05-17

Om ens livskvalité skulle förbättras direkt genom att flytta genom någon substantiell sak som att upplösa stressen över ens relation med ens föräldrar, minska långa restider till lärosätet, få bättre kontoll över sin studiemiljö, eller ges mer initimitet med ens partner -- ja då kan det vara en bra idé att flytta. Finns inga sådana saker att vinna är det rätt onödigt att öka ens levnadskostnader radikalt för att bara eventuellt vinna något.

Det är inte precis som att eget boende är någon garanti för att man blir ansvarsfull som alla som haft en slarver till rumskamrat känner till. Huruvida hemmaboende har negativa konotioner i vissa sociala sammanhang är även kontextuellt. Såväl Sebelino som jag är Stockholmare där det i min upplevelse är att du bara behöver mumla något om hur bostadsmarknaden är körd och så nickar vi alla och tänker inte så mycket mer på det.
Att vissa sedan har för vana att tillskriva just sina egna val och möjligheter ett moraliskt värde är något som man med tiden börjar finna mer suspekt än uppmuntrande.

"...a result is trivial if: (a) it follows from the underlying definitions without any trickery or ingenuity and (b) a written specification of how it follows runs the danger of suggesting that it is nontrivial."

hysteriskt
Medlem

tack för era svar smile intressant att läsa. jag får se hur jag gör längre fram tror jag. svårt att veta hur man ska ställa sig till massa studielån... särskilt när man inte kan räkna med särskilt lön efter utbildningen wink ..

Tarrega
Medlem

Registrerad: 2012-09-26

Skulle säga att det finns fördelar med båda valen. Fördelarna med att bo hemma är huvudsakligen ekonomiska, fördelarna med att flytta hemifrån är huvudsakligen icke-ekonomiska (i alla fall på kort sikt men man skulle också kunna argumentera att du genomgår en personlig utveckling när du börjar klara dig själv, vilket har en positiv men mer subtil ekonomisk effekt). Jag var "tvungen" att flytta hemifrån då jag valde att studera på en annan ort än min hemort men hade nog flyttat hemifrån oavsett, i alla fall efter något år.

Du behöver givetvis inte ta studielån bara för att du flyttar hemifrån, du kan ta ut bidrag och jobba ihop resten av pengarna.

hysteriskt
Medlem

Tarrega skrev:

Skulle säga att det finns fördelar med båda valen. Fördelarna med att bo hemma är huvudsakligen ekonomiska, fördelarna med att flytta hemifrån är huvudsakligen icke-ekonomiska (i alla fall på kort sikt men man skulle också kunna argumentera att du genomgår en personlig utveckling när du börjar klara dig själv, vilket har en positiv men mer subtil ekonomisk effekt). Jag var "tvungen" att flytta hemifrån då jag valde att studera på en annan ort än min hemort men hade nog flyttat hemifrån oavsett, i alla fall efter något år.

Du behöver givetvis inte ta studielån bara för att du flyttar hemifrån, du kan ta ut bidrag och jobba ihop resten av pengarna.

det skulle förstås vara det optimala, men jag tror det är lättare sagt än gjort... xD heltid studier på universitetet kan nog vara rätt så intensivt, och man vill ju inte riskera att halka efter o inte klara tentorna.
du skrev att du blev tvungen att flytta hemifrån, hur gjorde du själv, ekonomiskt, om man får fråga? smile blev det jobb och studera samtidigt? funkade det ändå bra?

Tarrega
Medlem

Registrerad: 2012-09-26

Till en början tog jag lån + bidrag men numera jobbar jag extra i stället. Det funkar bra om man kan planera och har lite disciplin. Jag är dock tveksam till hur bra det hade funkat för mig innan jag fick in lite studievana, lärde mig att inte prokrastinera för mycket, etc.

Dock vet jag att det går att klara sig bra på bidrag + extrajobb från dag ett, då jag personligen känner studenter som gjort det. Dessa har ett rikt socialt liv och har klarat sig med goda studieresultat.

Sidfot