Meddelande

Du befinner dig just nu på en äldre version av Pluggakuten, gamla.pluggakuten.se. Nya Pluggakuten lanserades den 6 februari 2017 och du finner forumet på www.pluggakuten.se.

På gamla.pluggakuten.se kan du fortfarande läsa frågorna och svaren som ställts, men du kan inte skapa ett nytt konto eller nya trådar. Är du redan medlem kan du däremot fortfarande logga in och svara i befintliga trådar. Nya frågor och nytt konto skapar du på det nya forumet, välkommen dit!
  • Forum
  •  » Biologi
  •  » [BI 2/B] Hur kan man artdefinera dessa?

[BI 2/B] Hur kan man artdefinera dessa?

kngn
Medlem

Registrerad: 2016-10-30

[BI 2/B] Hur kan man artdefinera dessa?

Hej,

Har kommit till sista uppgiften i min kurs och har tyvärr fastnat. Har ingen bok jag jobbar med utan har skött allting via internet, kanske därför jag fastnat också..

Iallafall, frågan följer:
Att arter både dör ut och nybildas är helt naturligt. Resonera kring hur man skulle kunna artdefiniera följande.
-         En nyupptäckt primat i Amazonas djungel
-         Ett nytt dinosauriefossil
-         En ny bakterie

Sökt runt lite på google men verkar inte hitta något riktigt svar på min fråga.

kngn
Medlem

Registrerad: 2016-10-30

Re: [BI 2/B] Hur kan man artdefinera dessa?

Update:

Jag kanske har lyckats hitta ett svar om hur man skulle artdefinera en nyupptäckt primat, men är väldigt osäker på om detta är rätt.

"Ifall man skulle funnit en ny primat i Amazonas djungeln så skulle den hamna under det biologiska artbegreppet.
Vad menas då med det biologiska artbegreppet?:
En grupp individer som under naturliga förhållanden kan reproducera sig med varandara och som samtidigt är reproduktivt isolerade från andra sådana grupper av individer. "

Om någon kan bekräfta detta svaret så vore det guld.

Amidala81
Medlem

Registrerad: 2016-11-02

Jag tror att det viktigaste är att kunna förstå skillnaden hur man definierar arterna dvs att man inte kan använda ett biologiskt artbegrepp på fossiler eftersom de är utdöda och inte vet hur de parar sig, eller bakterier eftersom de är encelliga och inte parar sig utan förökar sig genom celldelning utan där används det morfoliska artbegreppet. Och att definera arten på primaten kan man inte använda det morfoliska artbegreppet för att tex kan ju huggormar se olika ut men ändå vara samma art. Hänger du med?

Amidala81
Medlem

Registrerad: 2016-11-02

Så du är inne på rätt spår och kan utgå från det. Eller att använda ett annat som visar på om det finns likheter till andra primater och kanske någon gemensam urfader. Alltså det fylogeniska artbegreppet.

• Forum
  •  » Biologi
  •  » [BI 2/B] Hur kan man artdefinera dessa?

Sidfot