Meddelande

Du befinner dig just nu på en äldre version av Pluggakuten, gamla.pluggakuten.se. Nya Pluggakuten lanserades den 6 februari 2017 och du finner forumet på www.pluggakuten.se.

På gamla.pluggakuten.se kan du fortfarande läsa frågorna och svaren som ställts, men du kan inte skapa ett nytt konto eller nya trådar. Är du redan medlem kan du däremot fortfarande logga in och svara i befintliga trådar. Nya frågor och nytt konto skapar du på det nya forumet, välkommen dit!
  • Forum
  •  » Kemi
  •  » [KE 2/B] Diagram i word med ph och volym

[KE 2/B] Diagram i word med ph och volym

JuliaGreenEyes
Medlem

Registrerad: 2015-02-03

[KE 2/B] Diagram i word med ph och volym

Hej, i samband med en laborationsrapport ska jag göra ett diagram på word där pH-värdet är en funktion av tillsat volym NaOH-lösning.
Jag verkar inte lyckas göra diagrammet, det blir så konstigt då det kommer olika "kategorier" på x-axeln bla a.

Vet någon här hur man gör ett diagram på word, eller vet någon sida där det förklaras?

Vore oerhört tacksam om någon kunde hjälpa mig!

Smaragdalena
Medlem

Registrerad: 2012-02-02

Re: [KE 2/B] Diagram i word med ph och volym

Vad menar du med "kategorier" på x-axeln?

Du bör gradera x-axeln i ml - börja på 0 och gör den så lång att alla värdena får plats.
På y-axeln har du pH-enheter - jag skulle nog gradera från 0 till 14.

JuliaGreenEyes
Medlem

Smaragdalena skrev:

Vad menar du med "kategorier" på x-axeln?

Du bör gradera x-axeln i ml - börja på 0 och gör den så lång att alla värdena får plats.
På y-axeln har du pH-enheter - jag skulle nog gradera från 0 till 14.

http://i65.tinypic.com/s5ftcj.jpg

Hoppas att du kan se något. Detta är det jag har gjort än så länge. Ser den bra ut, eller ska man göra något mer?

Yngve
Medlem

Registrerad: 2015-09-13

Edit - Det där var väl ett snyggt diagram!
Vad är det för fel på det?

Det beror kanske på vilken Word-version du kör.
Du skulle kunna göra diagrammet i Excel istället och sedan klistra in det i Word-dokumentet.

Eller pröva F1-tangenten (Hjälp-tangenten) och skriva diagram (chart om din Word är på engelska). Mycket underskattad funktion.

Senast redigerat av Yngve (2016-10-27 23:06)

Nothing else mathers

Smaragdalena
Medlem

Det enda som kan bli bättre med det diagrammet är väl att lägga in den röda kurvan också.

JuliaGreenEyes
Medlem

Smaragdalena skrev:

Det enda som kan bli bättre med det diagrammet är väl att lägga in den röda kurvan också.

Ja, såklart! Tänkte bara kolla först så att jag hade allt rätt innan.

Tack! :)

JuliaGreenEyes
Medlem

Yngve skrev:

Edit - Det där var väl ett snyggt diagram!
Vad är det för fel på det?

Det beror kanske på vilken Word-version du kör.
Du skulle kunna göra diagrammet i Excel istället och sedan klistra in det i Word-dokumentet.

Eller pröva F1-tangenten (Hjälp-tangenten) och skriva diagram (chart om din Word är på engelska). Mycket underskattad funktion.

Tack!

JuliaGreenEyes
Medlem

Smaragdalena skrev:

Hej igen!

Jag har redan lagt till den röda kurvan, och ska nu avläsa ekvivalenspunkten på varje. Linjerna är alltså titrerkurvor, och den blåa representerar titreringen av en stark syra med en stark bas (HCl / NaOH), så att ekvivalenspunkten är 7. Men hur kan jag se det? För själva laborationen fick jag se på en video, och läraren tillsätter då 1 ml NaOH-lösning i taget, vilket resulterar i att det inte riktigt går att se "förändringen", då vid den 17de ml var pH= 5,07 och vid den 18de ml var pH=11,15 ...

Senast redigerat av JuliaGreenEyes (2016-10-29 00:22)

Smaragdalena
Medlem

Då kan man veta alldeles säkert att ekvkvalenspunkten ligger mellan 17 ml och 18 ml, och eftersom det är 2 pH-enheter mellan 5 och 7 men 4 mellan 7 och 11 skulle jag säga att EP ligger strax nedanför 17,5 - kanske 17,4 ml. Bättre än så går det inte att avläsa om man häller i så mycket åt gången hela tiden.

JuliaGreenEyes
Medlem

Smaragdalena skrev:

Då kan man veta alldeles säkert att ekvkvalenspunkten ligger mellan 17 ml och 18 ml, och eftersom det är 2 pH-enheter mellan 5 och 7 men 4 mellan 7 och 11 skulle jag säga att EP ligger strax nedanför 17,5 - kanske 17,4 ml. Bättre än så går det inte att avläsa om man häller i så mycket åt gången hela tiden.

Jag förstår att det är två pH-enheter mellan 5 och 7, och 4 pH-enheter mellan 7 och 11, men vad har det att göra med att EP är ca 17,5? Hur kom du fram till det?

Smaragdalena
Medlem

Vid EP är pH=7. Vid vilket x-värde (för hur många ml tillsatt NaOH-lösning) är pH = 7?

JuliaGreenEyes
Medlem

Smaragdalena skrev:

Vid EP är pH=7. Vid vilket x-värde (för hur många ml tillsatt NaOH-lösning) är pH = 7?

Det vet jag, men det går ju inte att se i diagrammet :/

Smaragdalena
Medlem

Jo. Leta upp värdet 7 på y-axeln. Gå rakt åt höger tills du kommer till den blå kurvan. Gå rakt ner tills du kommer till x-axeln. Läs av x-värdet.

JuliaGreenEyes
Medlem

Smaragdalena skrev:

Jo. Leta upp värdet 7 på y-axeln. Gå rakt åt höger tills du kommer till den blå kurvan. Gå rakt ner tills du kommer till x-axeln. Läs av x-värdet.

Så det finns alltså inget annat sätt? För det visste jag ju redan hur man gör, bara att det blir så oprecis. Men men!

Tack :)

Smaragdalena
Medlem

Ja, det blir oprecist. Det är därför det vore bättre om man hade tillsatt titratorn droppvis nära EP.

• Forum
  •  » Kemi
  •  » [KE 2/B] Diagram i word med ph och volym

Sidfot