Meddelande

Du befinner dig just nu på en äldre version av Pluggakuten, gamla.pluggakuten.se. Nya Pluggakuten lanserades den 6 februari 2017 och du finner forumet på www.pluggakuten.se.

På gamla.pluggakuten.se kan du fortfarande läsa frågorna och svaren som ställts, men du kan inte skapa ett nytt konto eller nya trådar. Är du redan medlem kan du däremot fortfarande logga in och svara i befintliga trådar. Nya frågor och nytt konto skapar du på det nya forumet, välkommen dit!
  • Forum
  •  » Fysik
  •  » [FY 1/A] Kraftmoment och musklers uppåtkraft

[FY 1/A] Kraftmoment och musklers uppåtkraft

Sporerodas
Medlem

Registrerad: 2016-08-09

[FY 1/A] Kraftmoment och musklers uppåtkraft

Hej!
Jag förstår inte riktigt en fråga som handlar om kraftmoment i ergo fysik A. Här kommer frågan:
Ulla håller en 5,0 tung hantel i handen, med underarmen 3,0 cm från armbågs leden. Hanteln är 33cm från armbågs leden.
Bestäm den uppåtverkade kraften på armbågs benet från bicepsmuskeln.

Jag har försökt att använda formeln F×r=F×r men då får jag svaret i nästa fråga.
Bestäm den nedåriktade kraften på överarmsbenet vid armbågs leden. Bortse från underarmen vikt.

Henrik E
Medlem

Registrerad: 2015-09-22

Re: [FY 1/A] Kraftmoment och musklers uppåtkraft

Jag förstår inte vad som är 3,0 cm. Underarmen sitter ju fast i armbågsleden. Du har nog skrivit av fel där. Men på underarmen verkar en kraft nedåt från hanteln och två krafter uppåt, från muskeln och från överarmsbenet. Momentet från hanteln uppvägs av momentet från muskeln.

Yngve
Medlem

Registrerad: 2015-09-13

Jag tror att de menar att handen håller hanteln 3 cm ut från armbågsleden och att underarmen är 33 cm lång. Att alltså underarmen hålls nästan vertikalt.

Senast redigerat av Yngve (2016-10-27 14:11)

Nothing else mathers

Sporerodas
Medlem

Registrerad: 2016-08-09

Jag råkade skriva fel i uppgiften.
Här kommer den riktiga frågan:
Ulla håller en 5kg tung hantel i handen, med underarmen horisontellt. Bicepsmuskeln är fäst 3 cm från armbågs leden. Hanteln är 33cm från armbågs leden. Bestäm den uppåtverkade kraften på armbågs benet från bicepsmuskeln.

Henrik E
Medlem

Registrerad: 2015-09-22

Och du löser det på det sätt som jag beskrev.

• Forum
  •  » Fysik
  •  » [FY 1/A] Kraftmoment och musklers uppåtkraft

Sidfot