Meddelande

Du befinner dig just nu på en äldre version av Pluggakuten, gamla.pluggakuten.se. Nya Pluggakuten lanserades den 6 februari 2017 och du finner forumet på www.pluggakuten.se.

På gamla.pluggakuten.se kan du fortfarande läsa frågorna och svaren som ställts, men du kan inte skapa ett nytt konto eller nya trådar. Är du redan medlem kan du däremot fortfarande logga in och svara i befintliga trådar. Nya frågor och nytt konto skapar du på det nya forumet, välkommen dit!
  • Forum
  •  » Kemi
  •  » [KE 2/B] jag FÖRSTÅR inte (laborationsinstruktioner)

[KE 2/B] jag FÖRSTÅR inte (laborationsinstruktioner)

hysteriskt
Medlem

Registrerad: 2014-03-03

[KE 2/B] jag FÖRSTÅR inte (laborationsinstruktioner)

jag har suttit den senaste timmen nu och bara försökt FÖRSTÅ vad tusan den här laborationen går ut på. Eller, jag förstår att man ska observera i vilken temperatur enzymet amylas är mest aktivt, men jag tycker labbinstruktionerna är så förbannat invecklade. det är lösning hit och dit, och droppar dit och hit. jag har en video där jag ser läraren som gör experimentet. men ja, som sagt jag får inte ihop det!!!

I experimentet används 3 olika lösningar, fosfatbuffert, stärkelselösning och jodlösning.

därefter tillbereds en "egen" salivlösning då man sköljer munnen med NaCl och spottar ut i en bägare.

läraren för ner 5 cm3 buffertlösning och 4 cm3 stärkelselösning i vart och ett av de
5 provrören. Därefter placeras de i vattenbad med olika temperatur.

Jodlösningen hälls i fem nya provrör, cirka 1 cm. Läraren överför sedan några droppar av
varje buffert-stärkelselösning till var sitt provrör med jodlösning. Detta är jodprovet vid 0 min.
Ytterligare ett 30-tal provrör med jodlösning förbereds.

Läraren låter buffert-stärkelselösning stå cirka 5 min i vattenbaden för att nå
temperaturjämvikt. Därefter tillsätts 2 cm3 enzymlösning till varje provrör.

Varje minut utför läraren jodprov på provrörens innehåll ända tills det inte längre blir
någon färgreaktion.

Vid vilken temperatur är enzymaktiviteten störst. Läraren avslutar med att utföra
Trommers prov på innehållet i det provrör där enzymaktiviteten är störst.

meningen är att jag ska utföra en slags "tabell" där jag för varje minut noterar vilken färg provet har... men jag förstår knappt beskrivningen, jag tycker det är så rörigt!!

kan någon vänlig själ förenklat förklarat för mig hur denna laboration genomförs??

Smaragdalena
Medlem

Registrerad: 2012-02-02

Re: [KE 2/B] jag FÖRSTÅR inte (laborationsinstruktioner)

Har du skrivit av labhandledningen ordagrant? I så fall håller jag med om att det är fullkomligt obegripligt.
Gissning:
Man gör en salivlösning, mer än 10 ml.
Man gör 5 provrör med buffert + stärkelse, som placeras i vattenbad med olika temperatur.
Man gör i ordning cirka 30 provrör med jodlösning i
Man kollar hur det ser ut när man droppar i lite stärkelse/buffertlösning i joden - det borde bli likadana blå lösningar i alla 5 (det borde egentligen räcka med att göra det i ett rör!)..
Efter 5 minuter antar man att alla stärkelse/buffertrör har fått rätt temperatur. Man tillsätter 2 ml salivlösning till varje rör med stärkelse/buffertlösning. Man tar ut lite av varje saliv/stärkelse/buffertlösning och droppar ner det i ett provrör med jod. Ta ut nya prov efter 1 minut, efter 2 minuter o s v tills jod-rören är slut eller alla prov avfärgas.

Saliven innehåller enzymet amylas, som kan bryta ner stärkelse till amylos. Om man droppar i en lösning som innehåller stärkelse i en vattenlösning av jod, kommer lösningen att bli kraftigt blå. Om all stärkelse har brutits mer till amylas, kommer lösningen inte bli blå (utan svagt brun av joden). Ju mer aktivt enzymet är, desto fortare kommer jod-rören att bli o-blå. Om temperaturen är låg, kommer reaktionen att gå långsammare. Om temperaturen är alltför hög (typ kokande vatten) kommer amylaset att denatureras (förändras till sin struktur) och då fungerar det inte längre. Då borde jod-rören fortsätta vara blå hela tiden (fast det tycker jag inte stämmer med beskrivningen "tills det inte längre blir någon färgreaktion).

Som sagt, detta är min gissning av vad som händer, det kan vara fel.

hysteriskt
Medlem

Smaragdalena skrev:

Har du skrivit av labhandledningen ordagrant? I så fall håller jag med om att det är fullkomligt obegripligt.
Gissning:
Man gör en salivlösning, mer än 10 ml.
Man gör 5 provrör med buffert + stärkelse, som placeras i vattenbad med olika temperatur.
Man gör i ordning cirka 30 provrör med jodlösning i
Man kollar hur det ser ut när man droppar i lite stärkelse/buffertlösning i joden - det borde bli likadana blå lösningar i alla 5 (det borde egentligen räcka med att göra det i ett rör!)..
Efter 5 minuter antar man att alla stärkelse/buffertrör har fått rätt temperatur. Man tillsätter 2 ml salivlösning till varje rör med stärkelse/buffertlösning. Man tar ut lite av varje saliv/stärkelse/buffertlösning och droppar ner det i ett provrör med jod. Ta ut nya prov efter 1 minut, efter 2 minuter o s v tills jod-rören är slut eller alla prov avfärgas.

Saliven innehåller enzymet amylas, som kan bryta ner stärkelse till amylos. Om man droppar i en lösning som innehåller stärkelse i en vattenlösning av jod, kommer lösningen att bli kraftigt blå. Om all stärkelse har brutits mer till amylas, kommer lösningen inte bli blå (utan svagt brun av joden). Ju mer aktivt enzymet är, desto fortare kommer jod-rören att bli o-blå. Om temperaturen är låg, kommer reaktionen att gå långsammare. Om temperaturen är alltför hög (typ kokande vatten) kommer amylaset att denatureras (förändras till sin struktur) och då fungerar det inte längre. Då borde jod-rören fortsätta vara blå hela tiden (fast det tycker jag inte stämmer med beskrivningen "tills det inte längre blir någon färgreaktion).

Som sagt, detta är min gissning av vad som händer, det kan vara fel.

tack, tack tack! ja, detta är faktiskt en ordagrann avskrivning av labbinstruktionerna. Skönt o veta att jag inte är den enda som finner dem obegripliga...

en extra fråga bara; betyder ett helt avfärgat prov att stärkelsen i det provet är helt nedbruten?

Senast redigerat av hysteriskt (2016-10-27 12:40)

hysteriskt
Medlem

okej, detta är också väldigt otydligt i videon, men tror ni att jag tolkar det rätt?

det är nämligen så att i första "omgången" med 0-gradig stärkelse/buffert/enzym-lösning så droppar man ju ned detta i flera olika provrör med jonlösning. Varje minut droppar man ned i ett nytt provrör tills det gått sammanlagt 8 min. Färgen går från mörkblå till att till sist vara nästan helt ofärgad.

så som jag tolkar det så kyler ned stärkelse/buffert/enzym-lösningen (till 0 grader), tar bort den ur kylan, och börjar sedan experimentet i takt med att lösningen kyls ned av sig själv för varje minut... annars vet jag inte hur man ska förklara att provrören blir ljusare och ljusare.

Smaragdalena
Medlem

Nu har jag ju inte sett filmen du pratar om, men jag gissar att det är så här: Först kyler du ner buffert/stärkelselösningen till 0 grader. Sedan tillsätter du lite saliv och tar samtidigt upp ett prov. När man droppar ner provet i jodlösningen blir lösningen blå. Detta beror på att stärkelsen inte har hunnit brytas ner än. Efter en minut tar man upp ett nytt prov och droppar ner det i ett nytt rör med jodlösning. Den här gången blir lösningen lite svagare blå - det beror på att en del av stärkelsen har hunnit brytas ner till amylas, så det finns inte riktigt lika mycket stärkelse kvar. Efter två minuter tar men ett nytt prov, och detta blir mindre blått än det förra. Så håller man på varje minut, tills det inte blir blått alls, d v s all stärkelse har hunnit brytas ner.
Ett annat prov har stått i ett vattenbad som är t ex 20 grader. Man gör likadant som med det nollgradiga, men man behöver inte göra lika många prov innan det blir helt o-blått, d v s nedbrytningen gick snabbere vid den högre temperaturen.
Allt detta gjorde man vid sammanlagt 5 olika temperaturer.

Stämmer detta med filmen du såg?

hysteriskt
Medlem

Smaragdalena skrev:

Nu har jag ju inte sett filmen du pratar om, men jag gissar att det är så här: Först kyler du ner buffert/stärkelselösningen till 0 grader. Sedan tillsätter du lite saliv och tar samtidigt upp ett prov. När man droppar ner provet i jodlösningen blir lösningen blå. Detta beror på att stärkelsen inte har hunnit brytas ner än. Efter en minut tar man upp ett nytt prov och droppar ner det i ett nytt rör med jodlösning. Den här gången blir lösningen lite svagare blå - det beror på att en del av stärkelsen har hunnit brytas ner till amylas, så det finns inte riktigt lika mycket stärkelse kvar. Efter två minuter tar men ett nytt prov, och detta blir mindre blått än det förra. Så håller man på varje minut, tills det inte blir blått alls, d v s all stärkelse har hunnit brytas ner.
Ett annat prov har stått i ett vattenbad som är t ex 20 grader. Man gör likadant som med det nollgradiga, men man behöver inte göra lika många prov innan det blir helt o-blått, d v s nedbrytningen gick snabbere vid den högre temperaturen.
Allt detta gjorde man vid sammanlagt 5 olika temperaturer.

Stämmer detta med filmen du såg?

ja, din beskrivning stämmer med resultatet. Det jag fortfarande inte förstår är hur lösningen kan bli ljusare - man använder ju fortfarande samma temperatur på lösningen som tidigare, och droppar det i en ny jodlösning! man upprepar ju bara exakt samma procedur som tidigare? vad är det jag inte förstår/har missat?

Senast redigerat av hysteriskt (2016-10-27 14:09)

Smaragdalena
Medlem

Enzymlösningen har ju fått längre tid på sig att hinna bryta ner stärkelsen! När man tog det första provet hade den haft 0 minuter på sig - då hade den inte hunnit bryta ner någon stärkelse. Nästa prov hade hunnit reagera i 1 minut, då hade lite grann brutits ner, så den blå färgen blev lite svagare. Nästa prov hade hunnit reagera i två minuter, då hade mer av stärkelsen hunnit brytas ner, så den blåa färgen blev ännu svagare. Till slut hade all stärkelsen brutits ner, och då blev det inte blått alls.

hysteriskt
Medlem

Smaragdalena skrev:

Enzymlösningen har ju fått längre tid på sig att hinna bryta ner stärkelsen! När man tog det första provet hade den haft 0 minuter på sig - då hade den inte hunnit bryta ner någon stärkelse. Nästa prov hade hunnit reagera i 1 minut, då hade lite grann brutits ner, så den blå färgen blev lite svagare. Nästa prov hade hunnit reagera i två minuter, då hade mer av stärkelsen hunnit brytas ner, så den blåa färgen blev ännu svagare. Till slut hade all stärkelsen brutits ner, och då blev det inte blått alls.

haha, tack! jag tänkte helt fel. Tänkte av nån anledning att stärkelsen fanns i provet med jodlösningen, men den finns jui den andra lösningen såklart!!

hysteriskt
Medlem

jag skulle behöva hjälp även med sista delen av uppgiften!
jag ska nämligen också tolka resultatet av "trommers prov."
man väljer ut den temperatur som gav högst enzymaktivitet, och så gör man trommers prov på den lösningen.
vad jag förstått så är röd färg = positivt provsvar, dvs lösningen innehåller mycket socker.
hur går detta ihop egentligen? om amylas brutit ned mycket stärkelse så borde ju provsvaret bli negativt?
eller är det så att trommers prov ger utslag för små, nedbrutna sockerenheter, typ maltos? och därför bli färgen röd?
om man gör trommers prov på lösningen med lägst enzymaktivitet, blir provsvaret då svagare rött?

Smaragdalena
Medlem

https://sv.wikipedia.org/wiki/Trommers_prov

Trommers prov är positivt om provet innehåller (vissa) sockerarter. Om provet bara innehåller stärkelse och inget socker, visar Trommers prov negativt.

Om t ex hälften av stärkelsen brutits ner, borde det ha bildats hälften så mycket socker, och då borde Trommers prov bli hälften så rött.

Det vore enklare om du kunde hålla alla frågor som handlar om samma sak i en och samma tråd. Nu har du så mycket tur att jag kommer ihåg vad du gör för lab, men det är inget man kan lita på ;-)

hysteriskt
Medlem

Smaragdalena skrev:

https://sv.wikipedia.org/wiki/Trommers_prov

Trommers prov är positivt om provet innehåller (vissa) sockerarter. Om provet bara innehåller stärkelse och inget socker, visar Trommers prov negativt.

Om t ex hälften av stärkelsen brutits ner, borde det ha bildats hälften så mycket socker, och då borde Trommers prov bli hälften så rött.

Det vore enklare om du kunde hålla alla frågor som handlar om samma sak i en och samma tråd. Nu har du så mycket tur att jag kommer ihåg vad du gör för lab, men det är inget man kan lita på ;-)

tack! då var det som jag anade...
och jag ska tänka på det förresten wink

• Forum
  •  » Kemi
  •  » [KE 2/B] jag FÖRSTÅR inte (laborationsinstruktioner)

Sidfot