Meddelande

Du befinner dig just nu på en äldre version av Pluggakuten, gamla.pluggakuten.se. Nya Pluggakuten lanserades den 6 februari 2017 och du finner forumet på www.pluggakuten.se.

På gamla.pluggakuten.se kan du fortfarande läsa frågorna och svaren som ställts, men du kan inte skapa ett nytt konto eller nya trådar. Är du redan medlem kan du däremot fortfarande logga in och svara i befintliga trådar. Nya frågor och nytt konto skapar du på det nya forumet, välkommen dit!

[HSM]Flödesintegral

Pankakssmet
Medlem

Registrerad: 2013-05-28

[HSM]Flödesintegral

Har en uppgift där jag ska beräkna flödesintegralen av F=xi+zj ur tetraedern som är bunden av koordinatplanen och planet x+2y+3z=6.

Flödesintegralen är ju då summan av flödesintegralerna av F på alla sidor av tetraedern. Får flödesintegralen på planet x+2y+3z=6 av F att bli 10 men hur räknar jag ut flödet av koordinatplan-delarna?

mrf
Medlem

Registrerad: 2008-12-04

Re: [HSM]Flödesintegral

Divergenssatsen (Gauss sats) gör uppgiften betydligt enklare.

Men om du verkligen vill beräkna flödesintegralen direkt, gör du likadan för de andra tre ytorna (du har gjort den svåraste!)

Pankakssmet
Medlem

Registrerad: 2013-05-28

Re: [HSM]Flödesintegral

mrf skrev:

Divergenssatsen (Gauss sats) gör uppgiften betydligt enklare.

Men om du verkligen vill beräkna flödesintegralen direkt, gör du likadan för de andra tre ytorna (du har gjort den svåraste!)

Aa vet att man kan använda Gauss sats men detta kapitlet handlar om flödesintegraler så vill beräkna den enligt flödesintegralens definition. Förstår inte hur jag ska beräkna dem, sidorna som befinner sig i xz- och yz-planen har ju ingen utsträckning i y- respektive x-riktningen så dem borde väl bli 0? Sen sidan som är i xy-planet har normal=-k vilket betyder att F(dot)-k=0 så denna blir väl också 0? I så fall blir mitt svar 10+0+0+0=10 vilket är fel hmm rätt svar är 6

Sidfot