Meddelande

Du befinner dig just nu på en äldre version av Pluggakuten, gamla.pluggakuten.se. Nya Pluggakuten lanserades den 6 februari 2017 och du finner forumet på www.pluggakuten.se.

På gamla.pluggakuten.se kan du fortfarande läsa frågorna och svaren som ställts, men du kan inte skapa ett nytt konto eller nya trådar. Är du redan medlem kan du däremot fortfarande logga in och svara i befintliga trådar. Nya frågor och nytt konto skapar du på det nya forumet, välkommen dit!
  • Forum
  •  » Fysik
  •  » [FY 2/B] Vågrörelser, Resonans

[FY 2/B] Vågrörelser, Resonans

ludviggerdin
Medlem

Registrerad: 2016-10-04

[FY 2/B] Vågrörelser, Resonans

Hej!

Har fastnat på följande uppgift:

En högtalare som avger ljud med frekvensen 1.00 kHz hålls ovanför ett glasrör med vatten. Resonans uppträder när vattenytan är 52 cm under rörets kant. Man fyller på vatten och nästa resonansläge inträffar när avståndet är 36 cm. Bestäm ljudets hastighet ur detta försök.

Antar att den ändrade höjden på vattenståndet påverkar våglängden hos ljudvågen. Har inte kommit så mycket längre, really. Några förslag om hur jag ska gå tillväga?

Ture33
Medlem

Registrerad: 2015-09-06

Re: [FY 2/B] Vågrörelser, Resonans

ludviggerdin skrev:

Hej!

En högtalare som avger ljud med frekvensen 1.00 kHz hålls ovanför ett glasrör med vatten. Resonans uppträder när vattenytan är 52 cm under rörets kant. Man fyller på vatten och nästa resonansläge inträffar när avståndet är 36 cm. Bestäm ljudets hastighet ur detta försök.

Antar att den ändrade höjden på vattenståndet påverkar våglängden hos ljudvågen. Har inte kommit så mycket längre, really. Några förslag om hur jag ska gå tillväga?

Du kan utnyttja att det finns ett samband mellan ljudhastighet, våglängd och frekvens. Känner du till det sambandet?
Att man får resonans vid vissa vattenhöjder gör att man kan räkna ut våglängden, vet du hur?

ludviggerdin
Medlem

Registrerad: 2016-10-04

Ture33 skrev:

ludviggerdin skrev:

Hej!

Du kan utnyttja att det finns ett samband mellan ljudhastighet, våglängd och frekvens. Känner du till det sambandet?
Att man får resonans vid vissa vattenhöjder gör att man kan räkna ut våglängden, vet du hur?

Hastigheten = våglängden * frekvensen

Jag vet inte hur man kan räkna ut våglängden med resonans vid vissa vattenhöjder.

Ture33
Medlem

Registrerad: 2015-09-06

Resonans uppstår när du har en stående våg i röret.

Det är ett rör med en sluten sida och en öppen sida.

Vet du hur vågen ser ut vid resp ända? Jag är ute efter om det är en buk eller nod vid resp ända.

• Forum
  •  » Fysik
  •  » [FY 2/B] Vågrörelser, Resonans

Sidfot