Meddelande

Du befinner dig just nu på en äldre version av Pluggakuten, gamla.pluggakuten.se. Nya Pluggakuten lanserades den 6 februari 2017 och du finner forumet på www.pluggakuten.se.

På gamla.pluggakuten.se kan du fortfarande läsa frågorna och svaren som ställts, men du kan inte skapa ett nytt konto eller nya trådar. Är du redan medlem kan du däremot fortfarande logga in och svara i befintliga trådar. Nya frågor och nytt konto skapar du på det nya forumet, välkommen dit!

[MA 2/B]Andragradsekvationer med parenteser

Caniz
Medlem

Registrerad: 2016-10-24

[MA 2/B]Andragradsekvationer med parenteser

Hej allihopa!
Helt färsk här men kommer säkert att ha mycket nytta av den samlade  kunskapen som finns här. :-)
Lite snabbt om varför jag är här:
Jag är 30 år, utbildad fordonstekniker med inriktning personbilsteknik. Jag jobbar idag som besiktningstekniker inom fordonsbranschen. Jag vill dock läsa vidare till civilingenjör och behöver då bland annat studera upp till och med Matte 4 och har nu därför påbörjat Matte 2C.

Jag har fastnat på en uppgift där jag ska förenkla ett algebraiskt uttryck som ser ut såhär:

2X(X^2-X+1)+X(2X^2-X-3)

Det som förvirrar mig är hur jag ska hantera t.ex. 2X*X^2 som är första steget i förenklingen.
Om någon orkar förklara steg för steg hade det varit kanon. Är det ingen som orkar det men som har en länk till e bra video eller sida som förklarar det steg för steg så blir jag nästan lika glad. :-)

Tack på förhand.

Yngve
Medlem

Registrerad: 2015-09-13

Re: [MA 2/B]Andragradsekvationer med parenteser

Caniz skrev:

Hej allihopa!
Helt färsk här men kommer säkert att ha mycket nytta av den samlade  kunskapen som finns här. :-)
Lite snabbt om varför jag är här:
Jag är 30 år, utbildad fordonstekniker med inriktning personbilsteknik. Jag jobbar idag som besiktningstekniker inom fordonsbranschen. Jag vill dock läsa vidare till civilingenjör och behöver då bland annat studera upp till och med Matte 4 och har nu därför påbörjat Matte 2C.

Jag har fastnat på en uppgift där jag ska förenkla ett algebraiskt uttryck som ser ut såhär:

2X(X^2-X+1)+X(2X^2-X-3)

Det som förvirrar mig är hur jag ska hantera t.ex. 2X*X^2 som är första steget i förenklingen.
Om någon orkar förklara steg för steg hade det varit kanon. Är det ingen som orkar det men som har en länk till e bra video eller sida som förklarar det steg för steg så blir jag nästan lika glad. :-)

Tack på förhand.

Hej och välkommen till Pluggakuten!

x^2 är bara ett annat sätt att skriva x*x
Därför kan du skriva x*x^2 som x*x*x, vilket är samma sak som x^3.

Alltså x*x^2 = x^3

Och eftersom 2x bara är ett annat sätt att skriva 2*x så blir
2x*x^2 = 2*x*x*x = 2*x^3 = 2x^3

Senast redigerat av Yngve (2016-10-24 22:51)

Nothing else mathers

Sidfot