Meddelande

Du befinner dig just nu på en äldre version av Pluggakuten, gamla.pluggakuten.se. Nya Pluggakuten lanserades den 6 februari 2017 och du finner forumet på www.pluggakuten.se.

På gamla.pluggakuten.se kan du fortfarande läsa frågorna och svaren som ställts, men du kan inte skapa ett nytt konto eller nya trådar. Nya frågor och nytt konto skapar du på det nya forumet, välkommen dit!

Spanska år 9- un día normal, rätta?

emmaemma_01
Medlem

Registrerad: 2016-06-01

Spanska år 9- un día normal, rätta?

Hej!
Jag skall ha en redovisning imorgon och undrar om detta är rätt skrivet så jag inte lär in mig fel. Framförallt gällande grammatiken.

Despúes, a las nueve menos cinco me pongo y voy en la bicicleta a la escuela.

A veces despúes en la escuela encuentro a mis amigos. Pero normalmente toco la guitarra o estudio En la tarde ceno y veo la tele. Me acuesto a las once.

tacksam för svar smile

Mvh Emma

Senast redigerat av emmaemma_01 (2016-10-23 11:55)

ssah8
Medlem

Registrerad: 2015-03-15

Re: Spanska år 9- un día normal, rätta?

Despúes, a las nueve menos cinco me pongo y voy en la bicicleta a la escuela.

A veces despúes en la escuela encuentro a mis amigos. Pero normalmente toca la guitarra y estudio. En la tarde ceno y veo la tele. Me acuesto a las once.

Det tjockstilta är korrekterat.

Senast redigerat av ssah8 (2016-10-23 12:49)

emmaemma_01
Medlem

tack så mycket smile

Pistolero
Medlem

Registrerad: 2008-12-09

Nja, jag tycker Emmas text är helt felfri. Jag förstår mig inte på varför Ssah8 väljer att säga "toca la guitarra" i tredje person, när det är uppenbart att Emma syftar på sig själv i jag-form. Sedan är det en viss skillnad på y och o. I Emmas fall så är det naturligt att det blir ett "o", eftersom man antingen spelar gitarr, eller så studerar man. Man gör väl inte de båda två sakerna samtidigt, såvida det kanske inte är studier i form av gitarrspelning som man gör i samma stund som man spelar gitarr.

emmaemma_01
Medlem

Ja, jo jag kanske borde varit tydligare med att jag menade att skriva - spela gitarr "eller" studera och inte spela gitarr "och" studera. Det skulle kanske fungera att säga så också, men jag menade "eller".

Så "o" är "eller"?

ssah8
Medlem

Registrerad: 2015-03-15

emmaemma_01 skrev:

Ja, jo jag kanske borde varit tydligare med att jag menade att skriva - spela gitarr "eller" studera och inte spela gitarr "och" studera. Det skulle kanske fungera att säga så också, men jag menade "eller".

Så "o" är "eller"?

Ja, "o" är "eller".

emmaemma_01
Medlem

okej!

Sidfot