Meddelande

Du befinner dig just nu på en äldre version av Pluggakuten, gamla.pluggakuten.se. Nya Pluggakuten lanserades den 6 februari 2017 och du finner forumet på www.pluggakuten.se.

På gamla.pluggakuten.se kan du fortfarande läsa frågorna och svaren som ställts, men du kan inte skapa ett nytt konto eller nya trådar. Är du redan medlem kan du däremot fortfarande logga in och svara i befintliga trådar. Nya frågor och nytt konto skapar du på det nya forumet, välkommen dit!

[MA 5/E] Skalmetoden

Baver712
Medlem

Registrerad: 2014-03-04

[MA 5/E] Skalmetoden

Hej!
Ifall jag ska beräkna volymen som roterar runt y-axeln av funktionen y=0.4x^2 som begränsas av värdena x=0 och x=6 ställer man upp ekvationen:
LaTeX ekvation
Hur kommer det sig att vilymen beräknas på detta sätt? Är det volymen mellan y-axeln och funktionen som beräknas eller är det volymen mellan funktionen och x-axeln som beräknas?

Senast redigerat av Baver712 (2016-10-23 12:14)

Henrik E
Medlem

Registrerad: 2015-09-22

Re: [MA 5/E] Skalmetoden

Det är den skålformade volymen under paraboloiden. Vill du ha själva paraboloidvolymen ska du byta y mot 14,4 - y.

Baver712
Medlem

Henrik E skrev:

Det är den skålformade volymen under paraboloiden. Vill du ha själva paraboloidvolymen ska du byta y mot 14,4 - y.

Alltså om jag skulle göra en skål där funktionen representerar kanten av skålen, ska jag då använda mig av de som jag skrev eller ska jag då byta ut y till 14.4-y?

Henrik E
Medlem

Registrerad: 2015-09-22

Det beror på vilken volym du vill räkna ut. Materialet som skålen är gjort av (den volymen räknar du ut) eller vad som ryms i skålen.

Baver712
Medlem

Henrik E skrev:

Det beror på vilken volym du vill räkna ut. Materialet som skålen är gjort av (den volymen räknar du ut) eller vad som ryms i skålen.

Det som ryms i skålen

Sidfot