Meddelande

Du befinner dig just nu på en äldre version av Pluggakuten, gamla.pluggakuten.se. Nya Pluggakuten lanserades den 6 februari 2017 och du finner forumet på www.pluggakuten.se.

På gamla.pluggakuten.se kan du fortfarande läsa frågorna och svaren som ställts, men du kan inte skapa ett nytt konto eller nya trådar. Är du redan medlem kan du däremot fortfarande logga in och svara i befintliga trådar. Nya frågor och nytt konto skapar du på det nya forumet, välkommen dit!

[MA 5/E] Mängder och rationella tal

Kamel
Medlem

Registrerad: 2016-10-19

[MA 5/E] Mängder och rationella tal

Hej! Skulle jag kunna få hjälp?

Varför gäller detta: LaTeX ekvation? ( med tecknet - så menar jag det där raka strecket som brukar fungera som avdelare. Och med / menar jag \).

Noll är ju ett rationellt tal så varför tas den bort ur mängden? Jag förstår att b ska vara ett nollskilt tal, men varför ska även a vara det i detta fall?

Russell
Moderator

Registrerad: 2013-08-22

Re: [MA 5/E] Mängder och rationella tal

Om jag förstår det du har skrivit rätt så säger uttrycket just det du tycker att det borde säga, nämligen att a ska ingå i Z och b ska ingå i Z\{0}.

The road to wisdom?—Well, it's plain and simple to express:
Err and err and err again, but less and less and less.

Kamel
Medlem

Registrerad: 2016-10-19

Re: [MA 5/E] Mängder och rationella tal

Russell skrev:

Om jag förstår det du har skrivit rätt så säger uttrycket just det du tycker att det borde säga, nämligen att a ska ingå i Z och b ska ingå i Z\{0}.

Jaha okej, jag såg nu att jag hade tolkat uppgiften fel: jag läste det som LaTeX ekvation. Tack för hjälpen!

Sidfot