Meddelande

Du befinner dig just nu på en äldre version av Pluggakuten, gamla.pluggakuten.se. Nya Pluggakuten lanserades den 6 februari 2017 och du finner forumet på www.pluggakuten.se.

På gamla.pluggakuten.se kan du fortfarande läsa frågorna och svaren som ställts, men du kan inte skapa ett nytt konto eller nya trådar. Är du redan medlem kan du däremot fortfarande logga in och svara i befintliga trådar. Nya frågor och nytt konto skapar du på det nya forumet, välkommen dit!

[MA 4/D] Lösning av tredjegradsekvation

boman98
Medlem

Registrerad: 2015-09-09

[MA 4/D] Lösning av tredjegradsekvation

Hur löser man 2x^3-x^2+4x-2=0?
Har löst liknade problem med hjälp av polynomdivision men då har jag vetat ena nollstället. Ska jag gissa mig fram eller finns det något sätt som det går att lösa den på?

NObbEs
Medlem

Registrerad: 2010-09-28

Re: [MA 4/D] Lösning av tredjegradsekvation

Hej!

LaTeX ekvation

Kan skrivas som:

LaTeX ekvation

Kan du fortsätta vidare?

Senast redigerat av NObbEs (2016-10-21 14:50)

Om du går vilse - krama ett träd.

roland.nilsson
Medlem

Registrerad: 2015-09-11

Re: [MA 4/D] Lösning av tredjegradsekvation

Det finns allmänna metoder för att lösa tredjegradare, men det är krångligt och används i princip aldrig nuförtiden utan datorstöd.  Se t.ex. https://brilliant.org/wiki/cardano-method/

Övningsuppgifter kan man nästan alltid lösa genom att gissa en rot (eftersom de är konstruerade så).  Testa några små heltal och om det behövs enklare bråk.  (Om det kniper kan man alltid hitta en första rot numeriskt på räknare.) Nobbes förslag säger att x = 1/2 är en rot.

Sidfot