Meddelande

Du befinner dig just nu på en äldre version av Pluggakuten, gamla.pluggakuten.se. Nya Pluggakuten lanserades den 6 februari 2017 och du finner forumet på www.pluggakuten.se.

På gamla.pluggakuten.se kan du fortfarande läsa frågorna och svaren som ställts, men du kan inte skapa ett nytt konto eller nya trådar. Är du redan medlem kan du däremot fortfarande logga in och svara i befintliga trådar. Nya frågor och nytt konto skapar du på det nya forumet, välkommen dit!
  • Forum
  •  » Kemi
  •  » [KE 2/B] Neutralisering av svavelsyra med natriumhydroxid

[KE 2/B] Neutralisering av svavelsyra med natriumhydroxid

JuliaGreenEyes
Medlem

Registrerad: 2015-02-03

[KE 2/B] Neutralisering av svavelsyra med natriumhydroxid

Har en uppgift som jag försöker lösa, och är nog på rätt väg, bara att det verkar som att jag missar något i reaktionen för neutraliseringen av svavelsyra med natriumhydroxid.

Så här säger uppgiften:

"I atmosfären kan svaveldioxid oxideras till svaveltrioxid som kan reagerar till svavelsyra. Hur stor volym natriumhydroxid med koncentrationen 2,0 mol/dm3 skulle gå åt för att neutralisera den substansmängden svavelsyra som bildas av svaveldioxiden under ett år?"

Det är egentligen deluppgift b). Från deluppgift a) fick vi veta att en eldningsolja har 0,8% svavel, att en villa förbrukar 3,0 ton/år av sådan olja, att svaveldioxidens molvolym är 24 dm3/mol, och att volymen svaveldioxid som bildas under ett år är 18 m3, att n(S)=n(SO2)= 750 mol, m(S)=2,4*10^4 g,

Jag har för mig att reaktionen mellan svavelsyra och natriumhydroxid är följande:

LaTeX ekvation

Då borde molförhållandet mellan svavelsyra och natriumhydroxiden vara 1:1, alltså n(H2SO)=n(NaOH), men det står i facit att det är istället 1 mol S <=> 1 mol H2SO4 <=> 2 mol NaOH (????)

Hur kommer det sig? Ser någon vad jag gör fel?

Tacksam för svar!! :)

Senast redigerat av JuliaGreenEyes (2016-10-20 20:45)

Teraeagle
Medlem

Registrerad: 2014-12-09

Re: [KE 2/B] Neutralisering av svavelsyra med natriumhydroxid

Om du ska neutralisera svavelsyra innebör det att pH ska bli neutralt. En lösning av natriumjoner och vätesulfatjoner är sur eftersom de sistnämnda kan avge ytterligare H+ och bilda sulfatjoner. Du måste alltså skriva om din formel med 2 NaOH och med sulfatjoner som produkt.

Kemiteknolog och metallurg

JuliaGreenEyes
Medlem

Teraeagle skrev:

Om du ska neutralisera svavelsyra innebör det att pH ska bli neutralt. En lösning av natriumjoner och vätesulfatjoner är sur eftersom de sistnämnda kan avge ytterligare H+ och bilda sulfatjoner. Du måste alltså skriva om din formel med 2 NaOH och med sulfatjoner som produkt.

Menar du då i samma reaktionsformel?(om det är så, ska man ens ha med vätesulfatjoner i reaktionen, eller endast sulfatjoner?). Eller skriva nästa reaktionsformel mellan vätesulfatjoner och natriumhydroxid ?

Senast redigerat av JuliaGreenEyes (2016-10-20 21:46)

Teraeagle
Medlem

Registrerad: 2014-12-09

Du kan skriva med en eller två formler, det spelar ingen roll. Personligen hade jag nog tyckt att det var enklare att skriva en formel med 2 NaOH. Skriver du med en formel blir produkten sulfatjoner, men om du skriver med två formler blir produkten vätesulfatjoner i första formeln och sulfatjoner i den andra.

Senast redigerat av Teraeagle (2016-10-20 21:53)

Kemiteknolog och metallurg

JuliaGreenEyes
Medlem

Teraeagle skrev:

Du kan skriva med en eller två formler, det spelar ingen roll. Personligen hade jag nog tyckt att det var enklare att skriva en formel med 2 NaOH. Skriver du med en formel blir produkten sulfatjoner, men om du skriver med två formler blir produkten vätesulfatjoner i första formeln och sulfatjoner i den andra.

För det var det jag gjorde ursprungligen, att jag skrev båda formlerna, men trodde då att molförhållandet var fortfarande 1:1. Men som du föredrar det så verkar det vara lättare att "se" att det är 2 mol NaOH.
Tack för hjälpen Teraeagle! :)

• Forum
  •  » Kemi
  •  » [KE 2/B] Neutralisering av svavelsyra med natriumhydroxid

Sidfot