Meddelande

Du befinner dig just nu på en äldre version av Pluggakuten, gamla.pluggakuten.se. Nya Pluggakuten lanserades den 6 februari 2017 och du finner forumet på www.pluggakuten.se.

På gamla.pluggakuten.se kan du fortfarande läsa frågorna och svaren som ställts, men du kan inte skapa ett nytt konto eller nya trådar. Är du redan medlem kan du däremot fortfarande logga in och svara i befintliga trådar. Nya frågor och nytt konto skapar du på det nya forumet, välkommen dit!

[HSM] Beräkna kurvintegral

Marusic
Medlem

Registrerad: 2011-10-18

[HSM] Beräkna kurvintegral

Beräkna kurvintegralen LaTeX ekvation

Där LaTeX ekvation är enhetscirkeln i övre halvplanet från (1,0) till (-1,0).

Vet inte riktig hur jag ska avsluta uppgiften. Misstänker att det har något med polära koordinater men jag kan ej byta ut x och y mot cost och sint då jag får stoppa in det i t.ex cos(xy) och sin (xy). Jag försöker använda greens
formel och får då subtrahering av båda blir noll.

LaTeX ekvation

Hur gör jag sen?

Jag vet att:        LaTeX ekvation

Men är kluven med hur jag ska gå vidare med parametriseringen. Hjälp uppskattas! Hela svaret ska bli noll.

Senast redigerat av Marusic (2016-10-20 17:54)

Henrik E
Medlem

Registrerad: 2015-09-22

Re: [HSM] Beräkna kurvintegral

Du menar nog att dP/dy=dQ/dx. När det är så kan du välja väg från start till slut och då går du förstås raka vägen längs x-axeln. Vad är y på den vägen? Vad är dy på den vägen?

Marusic
Medlem

Okej tror jag fick rätt nu. Satte x=t och y=0. Fick kvar t*e^(t^2). Integrerade och fick e^(t2^2)/2 mellan gränsvärden t:1 -> (-1). Med det fick jag svaret 0 wink Tror det är rätt? wink

Senast redigerat av Marusic (2016-10-20 18:30)

Henrik E
Medlem

Då satte du dy=dt men på linjen y=0 är dy=0.

Marusic
Medlem

Okej jag förstår helt vad du menar. Då slipper jag det onödiga extra räknesteget. Men går det ej bra att sätta dy=dt också? Spelar det någon roll?

Henrik E
Medlem

Nej, linjen i parameterform är x=t, y=0, där t går från 1 ill -1. Då blir dx=dt, dy=0.

Marusic
Medlem

Förstår nu vad du menar! Tack! Ha en trevlig dag!

Mvh

Sidfot