Meddelande

Du befinner dig just nu på en äldre version av Pluggakuten, gamla.pluggakuten.se. Nya Pluggakuten lanserades den 6 februari 2017 och du finner forumet på www.pluggakuten.se.

På gamla.pluggakuten.se kan du fortfarande läsa frågorna och svaren som ställts, men du kan inte skapa ett nytt konto eller nya trådar. Är du redan medlem kan du däremot fortfarande logga in och svara i befintliga trådar. Nya frågor och nytt konto skapar du på det nya forumet, välkommen dit!

[HSM]Flervariabelanalys Bestäm tangentekvationer

kandersson
Medlem

Registrerad: 2012-12-10

[HSM]Flervariabelanalys Bestäm tangentekvationer

Jag har totalfastnat på uppgiften:

Bestäm ekvationer för alla linjer som tangerar ellipsen LaTeX ekvation och går genom punkten:

a) LaTeX ekvation

b) LaTeX ekvation

c) LaTeX ekvation

Jag bestämmer gradienten som LaTeX ekvation men sen vet jag inte hur jag ska göra. Jag har försökt att göra ett ekvationssystem genom att tänka mig ha tangeringspunkten på ellipsen LaTeX ekvation men det hjälpte mig inget ..

Uppskattar all hjälp jag kan få! smile .

Senast redigerat av kandersson (2016-10-19 10:34)

albiki
Medlem

Registrerad: 2008-05-25

Re: [HSM]Flervariabelanalys Bestäm tangentekvationer

kandersson skrev:

Jag har totalfastnat på uppgiften:

Bestäm ekvationer för alla linjer som tangerar ellipsen LaTeX ekvation och går genom punkten:

a) LaTeX ekvation

b) LaTeX ekvation

c) LaTeX ekvation

Jag bestämmer gradienten som LaTeX ekvation men sen vet jag inte hur jag ska göra. Jag har försökt att göra ett ekvationssystem genom att tänka mig ha tangeringspunkten på ellipsen LaTeX ekvation men det hjälpte mig inget ..

Några saker att tänka på:
1: Ellipsen beskrivs av en ekvation, x^2+xy+y^2 = c, men du har inte skrivit vad c är för tal.
2: Gradienten är vinkelrät mot tangenten.
3: En rät linje är entydigt bestämd av två punkter. Du har en punkt som ligger på ellipsen och en punkt given av deluppgiften; punkten är (0,2) i deluppgift a).
4: Linjens lutning (och därmed tangentens riktningsvektor) kan beräknas utifrån de två punkterna i 3 som Delta(y)/Delta(x).

kandersson
Medlem

Registrerad: 2012-12-10

Re: [HSM]Flervariabelanalys Bestäm tangentekvationer

albiki skrev:

Några saker att tänka på:
1: Ellipsen beskrivs av en ekvation, x^2+xy+y^2 = c, men du har inte skrivit vad c är för tal.
2: Gradienten är vinkelrät mot tangenten.
3: En rät linje är entydigt bestämd av två punkter. Du har en punkt som ligger på ellipsen och en punkt given av deluppgiften; punkten är (0,2) i deluppgift a).
4: Linjens lutning (och därmed tangentens riktningsvektor) kan beräknas utifrån de två punkterna i 3 som Delta(y)/Delta(x).

Ja ursäkta, det ska stå LaTeX ekvation

Sidfot