Meddelande

Du befinner dig just nu på en äldre version av Pluggakuten, gamla.pluggakuten.se. Nya Pluggakuten lanserades den 6 februari 2017 och du finner forumet på www.pluggakuten.se.

På gamla.pluggakuten.se kan du fortfarande läsa frågorna och svaren som ställts, men du kan inte skapa ett nytt konto eller nya trådar. Är du redan medlem kan du däremot fortfarande logga in och svara i befintliga trådar. Nya frågor och nytt konto skapar du på det nya forumet, välkommen dit!
  • Forum
  •  » Fysik
  •  » [FY 1/A] Rörelsemängd med geometriska sammanhang

[FY 1/A] Rörelsemängd med geometriska sammanhang

Kiwistar123
Medlem

Registrerad: 2016-02-15

[FY 1/A] Rörelsemängd med geometriska sammanhang

Två små klotformade kulor hängs upp i lika långa trådar med gemensam upphängningspunkt. En av kulorna dras åt sidan tills dess upphängningstråd bilar 48 grader med lodlinjen. Då släpper man kulan. När kulorna kolliderar fastnar de i varandra. Beräkna den maximala utslagsvinkeln som kulorna bildar med lodlinjen.

Jag förstår att jag måste använda mig av att rörelsemängden bevaras på något sätt för att kunna  beräkna deras gemensamma hastighet. Däremot vet jag inte hur jag ska få ut utgångshastigheten för den ena kulan innan kollisionen samt vad jag ska använda den gemensamma hastigheten till för att få ut vinkeln?

Tack!!

Henrik E
Medlem

Registrerad: 2015-09-22

Re: [FY 1/A] Rörelsemängd med geometriska sammanhang

Kulans lägesenergi har övergått i rörelseenergi. Båda kulornas rörelseenergi övergår sen i lägesenergi. För att lösa uppgiften kan man strunta i hastigheterna och bara sätta lägesenergierna lika.

• Forum
  •  » Fysik
  •  » [FY 1/A] Rörelsemängd med geometriska sammanhang

Sidfot