Meddelande

Du befinner dig just nu på en äldre version av Pluggakuten, gamla.pluggakuten.se. Nya Pluggakuten lanserades den 6 februari 2017 och du finner forumet på www.pluggakuten.se.

På gamla.pluggakuten.se kan du fortfarande läsa frågorna och svaren som ställts, men du kan inte skapa ett nytt konto eller nya trådar. Är du redan medlem kan du däremot fortfarande logga in och svara i befintliga trådar. Nya frågor och nytt konto skapar du på det nya forumet, välkommen dit!

[ÅK 7-9] Kemi prov

theojames
Medlem

Registrerad: 2016-10-16

[ÅK 7-9] Kemi prov

Hej jag ska ha prov i kemi om några dagar. Jag kan inte så mycket och så kan jag inte svaren på vissa frågor. Jag går bara i ÅK 7 så att ni vet. Här kommer frågorna

1. För 2000 år sedan så trodde alkemisterna att allt betod bara av jord, luft, eld och vatten. Numera består teorin att allt består av atomer. Berätta vad som talar för den senaste teorin och mot den tidigare.

2. Du värmer vatten i en kastrull på spisen tills vattnet örjar koka. Bskriv vad du kan iaktta i vattnet från det att du börjar värma vattnet tills vattnet börjar koka. Förklara vad du ser.

3. Varför tillverkar man flygplan av aluminium och inte av t.ex. järn som är mycket billigare? Jämför ämnena och förklara så noga du kan.

4. Redogör för likheter respektive skillnader mellan begreppen atom, molekyl och kemisk förening. Ge ett exempel på varje begrepp.

5. Vi kan leva på gjorden för att temperaturen är precis lagom så att vatten finns i flytande form. Berätta ur kemisk synvinkel varför det är viktigt att vattnet är just i flytande form och inte i gas eller fast form ilevande varelser. Berätta vad vattnet fyller för funktion för liv på jorden.

Smaragdalena
Medlem

Registrerad: 2012-02-02

Re: [ÅK 7-9] Kemi prov

Hur har du försökt själv? Meningen med Pluggakuten är att du skall få den hjälp du behöver när du har kört fast,  inte att någon annan skall göra dina uppgifter åt dig.

theojames
Medlem

Registrerad: 2016-10-16

Smaragdalena skrev:

Hur har du försökt själv? Meningen med Pluggakuten är att du skall få den hjälp du behöver när du har kört fast,  inte att någon annan skall göra dina uppgifter åt dig.

Ja, jag har försök själv hur länge som helst jag har suttit i flera timmar och pluggat men jag får inte fram några bra svar på en enda fråga. Jag vill inte att någon ska göra mina uppgifter det var inte ens därför jag gjorde denna tråden. Jag gjorde denna tråden bara för att jag behöver lite hjälp.

Teraeagle
Medlem

Registrerad: 2014-12-09

Skriv i så fall det du har kommit fram till så blir det lättare att se hur långt du har kommit. Det underlättar otroligt mycket när man ska ge hjälp. Ingen kommer som sagt att sitta och lägga ner sin tid på att leverera färdiga svar på silverfat.

Kemiteknolog och metallurg

Smaragdalena
Medlem

Registrerad: 2012-02-02

Du behöver skriva vad du har tänkt ut själv, så att vi kan börja förklara för dig på rätt plats och på rätt nivå.

Om du inte kan skriva ner vad som händer i uppgift 2 ur minnet (och det är inte så lätt att komma ihåg alla detaljer man kan se) tycker jag att du skall gå och sätta på en kastrull med vatten på spisen. Då borde du åtminstone kunna berätta vad du ser. Om du behöver hjälp med att förklara vad det är som händer skall du få det.

3: För att en fågel skall kunna flyga är inte benen i dess kropp massiva, utan ihåliga. Vad kan detta ha att göra med skillnaden mellan aluminium och järn, när dret gäller material till flygplan?

statement
Moderator

Registrerad: 2012-09-07

theojames skrev:

Smaragdalena skrev:

Ja, jag har försök själv hur länge som helst jag har suttit i flera timmar och pluggat men jag får inte fram några bra svar på en enda fråga. Jag vill inte att någon ska göra mina uppgifter det var inte ens därför jag gjorde denna tråden. Jag gjorde denna tråden bara för att jag behöver lite hjälp.

Vi är inte intresserade av tiden det tog att försöka utan de faktiska försöken. Vad har du kommit fram till under dina försök? Det spelar ingen roll om det är rätt eller fel, vi vill helt enkelt hjälpa dig korrigera felen i dina antaganden och resonemang.

Regel 6.2. Försök alltid att lösa uppgifter själv först innan du frågar om hjälp. I inlägget ska det framgå vilken lösningsmetod du försökt använda.

/moderator

Sidfot