Meddelande

Du befinner dig just nu på en äldre version av Pluggakuten, gamla.pluggakuten.se. Nya Pluggakuten lanserades den 6 februari 2017 och du finner forumet på www.pluggakuten.se.

På gamla.pluggakuten.se kan du fortfarande läsa frågorna och svaren som ställts, men du kan inte skapa ett nytt konto eller nya trådar. Nya frågor och nytt konto skapar du på det nya forumet, välkommen dit!

[MA 4/D] Knepig integral

amandagustafsson
Medlem

Registrerad: 2016-01-13

[MA 4/D] Knepig integral

Hej!

Jag har en integral jag har kämpat med i flera dagar utan att lösa och skulle gärna få lite hjälp på traven med den!

Så här lyder integralen:

(e^x^1/2) / x^1/2

Jag har försökt på alla sett jag kan men lyckas inte... Har kommit så långt att jag vid substitution får att u = x^1/2 men sen går det bara inte.

Tacksam för hjälp!

roland.nilsson
Medlem

Registrerad: 2015-09-11

Re: [MA 4/D] Knepig integral

amandagustafsson skrev:

Hej!

Jag har en integral jag har kämpat med i flera dagar utan att lösa och skulle gärna få lite hjälp på traven med den!

Så här lyder integralen:

(e^x^1/2) / x^1/2

Med exponentialfunktioner är det ofta bra att först titta på inre derivatan.  Vad får du om du deriverar  LaTeX ekvation ?

amandagustafsson
Medlem

Registrerad: 2016-01-13

Enligt min miniräknare blir derivatan (e^x^1/2) / 2x^1/2 men jag har ingen aning om hur man kommer fram till det genom att räkna för hand...

roland.nilsson
Medlem

Registrerad: 2015-09-11

Känner du till kedjeregeln?  Om har två funktioner f och g så är derivatan av f(g(x)) :

g'(x) * f'(g(x))

Derivatan g'(x) brukar kallas den inre derivatan.  I ditt fall är g(x) = x^{1/2} och f(x) = e^x.

Sidfot