Meddelande

Du befinner dig just nu på en äldre version av Pluggakuten, gamla.pluggakuten.se. Nya Pluggakuten lanserades den 6 februari 2017 och du finner forumet på www.pluggakuten.se.

På gamla.pluggakuten.se kan du fortfarande läsa frågorna och svaren som ställts, men du kan inte skapa ett nytt konto eller nya trådar. Är du redan medlem kan du däremot fortfarande logga in och svara i befintliga trådar. Nya frågor och nytt konto skapar du på det nya forumet, välkommen dit!

Ekonomiska kretsloppet år 9

Susiz
Medlem

Registrerad: 2016-09-27

Ekonomiska kretsloppet år 9

Hej jag har ett prov imorgon i sh.ek och vi har fått instuderingsfrågor. En av dem är:
-Vad händer om man tar bort banker ur det ekonomiska kretsloppet?
Jag har försökt studera och googla efter svar men har inte hittat något som gör så jag verkligen förstår. Har förstått att det ekonomiska kretsloppet består av banker, hushåll, företag och offentligsektor. Alla dessa fyra är beroende av varandra men vad är de stora konsekvenserna med att bankerna försvinner?

Tacksam för svar big_smile

Ingemar
Medlem

Registrerad: 2013-11-14

Re: Ekonomiska kretsloppet år 9

Susiz skrev:

Hej jag har ett prov imorgon i sh.ek och vi har fått instuderingsfrågor. En av dem är:
-Vad händer om man tar bort banker ur det ekonomiska kretsloppet?
Jag har försökt studera och googla efter svar men har inte hittat något som gör så jag verkligen förstår. Har förstått att det ekonomiska kretsloppet består av banker, hushåll, företag och offentligsektor. Alla dessa fyra är beroende av varandra men vad är de stora konsekvenserna med att bankerna försvinner?

Tacksam för svar big_smile

*Banken ger ett säkert ställe för hushållen att spara sitt överskott.
*De pengar småspararna sätter i på banken kan banken låna ut till andra hushåll mot högre ränta än vad småspararna får.

*Banker ger, på samma sätt, företagen en säker plats att placera ett ekonomiskt överskott.
*Andra företag i behov av kapital kan låna pengar från bankerna mot en högre ränta än vad företagen sok sätter in pengar får.

*Mellanskillnaden i ränta är det som banker traditionellt levt på.

http://www.themoneysyndrome.org/wp-content/gallery/video/cred_int_cycle.jpg

Plockar man bort bankerna finns ingenstans för de med ett ekonomiskt överskott att placera pengarna liksom det saknas riskkapital för de som behöver pengar snabbt samtidigt so e är villiga att stå i skuld till banken några årtionden.

Fråga om: GE, HI, RE, SH, SV, TK, SL eller IT i grundskolan
Titta mer: http://www.grundskoleboken.se/
Jag besvarar även frågor kring betyg, åtgärdsprogram och rättigheter/skyldigheter i grundskolan

Sidfot