Meddelande

Du befinner dig just nu på en äldre version av Pluggakuten, gamla.pluggakuten.se. Nya Pluggakuten lanserades den 6 februari 2017 och du finner forumet på www.pluggakuten.se.

På gamla.pluggakuten.se kan du fortfarande läsa frågorna och svaren som ställts, men du kan inte skapa ett nytt konto eller nya trådar. Är du redan medlem kan du däremot fortfarande logga in och svara i befintliga trådar. Nya frågor och nytt konto skapar du på det nya forumet, välkommen dit!

[MA 4/D] Triangel och cosinussatsen

fkarlsson
Medlem

Registrerad: 2016-04-27

[MA 4/D] Triangel och cosinussatsen

Detta är en uppgift från Matte 4 (5000 blå bok) gällande utredande uppgifter i blandade övningar 1B.

En triangel har sidorna 6,0 cm, 7,0 cm och 8,0 cm. Bestäm triangelns minsta vinkel med cosinussatsen:

a^2=b^2+c^2-2bcCosA

- Triangeln är inte rätvinklig och man vet inte vilken sida som har vilken längd. Hur ska jag lösa denna uppgift? Har testat mig fram på olika sätt men kommer ingenstans.

joculator
Medlem

Registrerad: 2012-09-12

Re: [MA 4/D] Triangel och cosinussatsen

Du kan kalla valfri sida för a (och b och c)

Så a=6, b=7 och c=8   är en möjlighet
testa även a=7, b=6, c=8   och a=8, b=6 och c= 7
Nu ser du vilken vinkel som är minst.

Lite att tänka på:
1. Kunde du kommit fram till det INNAN du testade alla varianter?
2. om du väljer tex a=6, spelar det då någon roll om det är b eller c som är 7 resp 8?

fkarlsson
Medlem

Jag har testat alla värden på alla sidor men gör något fel för får inte fram något värde. Gör jag fel när jag antar och sätter in värdena i formeln. Känns för enkelt och uppenbarligen blir det fel.

Klurat på det men förstår inte hur man kan se det innan man testar för helst vill man ju slippa testa olika varianter.

joculator
Medlem

Registrerad: 2012-09-12

(under förutsättning att du inte har omvänd polsk notation på din miniräknare kan du:)
se till att du har miniräknaren på grader om du vill ha svaret i grader
slå på din miniräknare 7*7+8*8-6*6=/(2*7*8)=arccos           (detta är a=6, b=7 och c=8)
Du borde i detta exempel få 46.57 grader.
Detta är grundläggande, det måste du kunna.

Så gör du likadant med de andra kombinationerna.
Vilken vinkel är minst? Vilken sida var då motstående?
Om du får din minsta vinkeln när den kortaste sidan är motstående måste du fundera på om det ALLTID är så.
(det är inte viktigt för denna uppgift, men du vill ju lära dig något också, inte bara få fram svaret på uppgiften)

Om du ändå inte förstår bör du rita upp alla olika trianglar och se hur det fungerar.

Senast redigerat av joculator (2016-10-12 13:58)

fkarlsson
Medlem

Ja men nu ser jag vad jag gjort för fel! Åhh det är ju självklart, tack så mycket!

Sidfot