Meddelande

Du befinner dig just nu på en äldre version av Pluggakuten, gamla.pluggakuten.se. Nya Pluggakuten lanserades den 6 februari 2017 och du finner forumet på www.pluggakuten.se.

På gamla.pluggakuten.se kan du fortfarande läsa frågorna och svaren som ställts, men du kan inte skapa ett nytt konto eller nya trådar. Är du redan medlem kan du däremot fortfarande logga in och svara i befintliga trådar. Nya frågor och nytt konto skapar du på det nya forumet, välkommen dit!

[FY 2/B] kaströrelse

muaz
Medlem

Registrerad: 2014-10-11

[FY 2/B] kaströrelse

Erik kastar iväg en golfboll snett uppåt med hastigheten 12m/s och i 45graders vinkel.

A) Hur högt är golfbollen efter 1,5 s?
B) Vilken hastighet har golfbollen efter 1,5s? Ange även hastighetens riktning.

A) löste jag genom att använda formeln y=v0sinv*t-(gt^2)/2 och anledningen till varför jag använde den här formeln är pga det står hur "högt" så det är o y-leden

B) jag kunde inte lösa den. Först  trodde jag att det var samma process, typ att räkna hastigheten endast i y-led och då skulle jag få rätt svar men enligt facit ska man använda Pythagoras, man måste räkna för x & y led. Varför det? När ska man räkna resulterande hastigheten och när ska man endast räkna hastigheten eller sträckan för x och y led?

Hoppas ni förstog det jag menade. Tack på förhand

Ture33
Medlem

Registrerad: 2015-09-06

Re: [FY 2/B] kaströrelse

Man ska räkna ut det som det frågas efter big_smile

I b uppgiften vill man hastigheten till belopp och riktning, då måste man väga samman rörelserna i x och y-led.
Precis som man kan summera krafters komposanter till en resultant kan man slå ihop rörelser till resultanter.

Beräkna alltså rörelsens hastighet i x-led och i y-led. Resulterande hastighet får du genom att utnyttja Pytagoras.
Riktningen får du genom trigonometriska samband.

muaz
Medlem

Registrerad: 2014-10-11

Re: [FY 2/B] kaströrelse

Så stämmer det när man vill ha hastigheten till belopp och riktning, då ska man (alltid) väga samman rörelserna i x och y-led. Eller finns det tillfällen när man inte ska väga samman rörelserna

Senast redigerat av muaz (2016-10-09 17:49)

Sidfot