Meddelande

Du befinner dig just nu på en äldre version av Pluggakuten, gamla.pluggakuten.se. Nya Pluggakuten lanserades den 6 februari 2017 och du finner forumet på www.pluggakuten.se.

På gamla.pluggakuten.se kan du fortfarande läsa frågorna och svaren som ställts, men du kan inte skapa ett nytt konto eller nya trådar. Är du redan medlem kan du däremot fortfarande logga in och svara i befintliga trådar. Nya frågor och nytt konto skapar du på det nya forumet, välkommen dit!

[MA 3/C] Derivering

EttPlusTvå
Medlem

Registrerad: 2016-09-25

[MA 3/C] Derivering

Uppgift 2126 - M4 Liber

b)   f(x) = (3x - 2)/(7x)

Bestäm f'(1)

Vet inte hur jag ska lösa en sådan här uppgift? Testat med potenslagen som säger att  (a/b^c) = ab^-c och då har jag gjort två bråk av ekvationen samt tänkt (3x - 2) som a, dock utan framgång.

Tacksam för hjälp.

_Elo_
Medlem

Registrerad: 2016-05-28

Re: [MA 3/C] Derivering

För att derivera funktionen kan du använda kvotregeln. Du kan läsa om den t ex här:

http://www.matteboken.se/lektioner/matt … av-en-kvot

Yngve
Medlem

Registrerad: 2015-09-13

EttPlusTvå skrev:

Uppgift 2126 - M4 Liber

b)   f(x) = (3x - 2)/(7x)

Bestäm f'(1)

Vet inte hur jag ska lösa en sådan här uppgift? Testat med potenslagen som säger att  (a/b^c) = ab^-c och då har jag gjort två bråk av ekvationen samt tänkt (3x - 2) som a, dock utan framgång.

Tacksam för hjälp.

Alternativ lösning är att först dela upp uttrycket i två kvoter

f(x) = (3x - 2)/(7x) = 3x/7x - 2/7x = 3/7 - 2/7x

Nothing else mathers

_Elo_
Medlem

Registrerad: 2016-05-28

Ja ursäkta om jag rörde till det för dig, det är helt klart som Yngve skriver det är tänkt att du ska göra. Kvotregeln är mer användbar vid funktioner med mer komplicerade nämnare och kommer nog inte in förrän Ma4..

Sidfot