Meddelande

Du befinner dig just nu på en äldre version av Pluggakuten, gamla.pluggakuten.se. Nya Pluggakuten lanserades den 6 februari 2017 och du finner forumet på www.pluggakuten.se.

På gamla.pluggakuten.se kan du fortfarande läsa frågorna och svaren som ställts, men du kan inte skapa ett nytt konto eller nya trådar. Är du redan medlem kan du däremot fortfarande logga in och svara i befintliga trådar. Nya frågor och nytt konto skapar du på det nya forumet, välkommen dit!

[HSM]Matris av projektion

Marre.S
Medlem

Registrerad: 2013-02-02

[HSM]Matris av projektion

Jag har en projektion P: LaTeX ekvation -> LaTeX ekvation till ett vektorrum V (bestående utav vektorerna LaTeX ekvation ).
Basen B= LaTeX ekvation
B= unionen av ortonormalbas för V samt ortonormalbas för det ortogonala komplexet LaTeX ekvation till V.

Jag räknar ut LaTeX ekvation för varje vektor i B genom LaTeX ekvation = LaTeX ekvation, (på samma sätt för b till e).
Får jag i så fall projektionen i basen för V?

Och måste man då basbyta till B (hur?) för att få vektorerna för matrisen till P?

//M

Henrik E
Medlem

Registrerad: 2015-09-22

Re: [HSM]Matris av projektion

Vad menar du med att basen B är unionen av ortonormalbas för V och komplementet till V? Är a,b,c ortonormalbas för V?
Om x,y,z är ortonormalbas för V får du projektionerna med din formel och dom fem kolonnerna bildar matrisen som betyder projektion till V.

Marre.S
Medlem

Registrerad: 2013-02-02

Henrik E skrev:

Vad menar du med att basen B är unionen av ortonormalbas för V och komplementet till V? Är a,b,c ortonormalbas för V?

Ja, det stämmer.

Då behöver man alltså inte basbyta?

Dooriz846
Medlem

Registrerad: 2016-10-09

Kan någon snälla hjälpa mig med denna? Jag ber er verkligen!!

The sphere S1 of radius 3 and centre at C1 = (1,2,3) is tangent to the sphere S2 centered at C2 = (4,8,9). The plane M is tangent to the sphere S1 at the point (3,1,5). Determine the point-normal equation of the plane M. Does the plane M intersect the sphere S2? (ON-system.)

roland.nilsson
Medlem

Registrerad: 2015-09-11

@ Dooriz846,  posta inte nya uppgifter i existerade trådar.  Skapa en ny tråd istället!

Dooriz846
Medlem

Registrerad: 2016-10-09

Okej! Förlåt!

Sidfot