Meddelande

Du befinner dig just nu på en äldre version av Pluggakuten, gamla.pluggakuten.se. Nya Pluggakuten lanserades den 6 februari 2017 och du finner forumet på www.pluggakuten.se.

På gamla.pluggakuten.se kan du fortfarande läsa frågorna och svaren som ställts, men du kan inte skapa ett nytt konto eller nya trådar. Är du redan medlem kan du däremot fortfarande logga in och svara i befintliga trådar. Nya frågor och nytt konto skapar du på det nya forumet, välkommen dit!
  • Forum
  •  » Fysik
  •  » [FY 1/A]Kraft-tid-diagram raket

[FY 1/A]Kraft-tid-diagram raket

zombie.chow
Medlem

Registrerad: 2015-12-15

[FY 1/A]Kraft-tid-diagram raket

Hej,

Fastnar på följande uppgift:

Spoiler (Klicka för att visa):

Vid en forskningsstation sänds en raket upp.
Raketmotorn har från vila ett kraft-tids-diagram enligt följande:
F-t-diagrammet startar med en rätlinjig ökning av kraften från 0 N till Fmax under den första sekunden.
Sen förblir raketmotorns kraft konstant under 1,5 sekunder fram till den 2,5’te sekunden.
Därefter, under ytterligare fyra sekunder, minskar maxkraften rätlinjigt ner till 200 N.
Slutligen förblir raketmotorns kraft åter konstant, nu 200 N, under tolv sekunder fram till den
18,5’te sekunden.
Raketens sluthastighet är 315 m/s och dess massa 20 kg.
(I den här uppgiften är det okej att använda det grova och ungefärliga värdet för tyngdaccelerationen.)
Beräkna Fmax för raketen.

Jag förstår att det är kraftekvationen F=ma som ska användas. Om jag förstått det rätt så ska F i ekvationen vara den resulterande kraften i t.ex. y-led (som i detta fallet).

Det jag inte fattar är hur accelerationen kan vara konstant mellan alla tids-intervall i diagrammet. Enligt kommentaren/vägledningen för uppgiften skall a vara konstant och det ska finnas en hastighet v1, v2, v3 o v4.

Men jag tänker att om motorkraften är 200 N sista intervallet, och raketens egentyngd är lika stor (enligt m=20 kg och g=10m/s^2) så tar de krafterna ut varandra? Det vill säga beräknar vi acc. mha. kraftekvationen får vi --> a=F/m där F är den resulterande kraften - alltså F(motor) minus Tyngd(Raket) = 0. Och följaktligen ingen acc. där.

Skulle vara supertacksam om någon vill hjälpa till att reda ut detta för mig, ifall jag är ute och cyklar eller har tolkat uppgiften åt skogen smile

sthlmkille
Medlem

Registrerad: 2007-02-25

Re: [FY 1/A]Kraft-tid-diagram raket

Nettoimpuls ger slutlig rörelsemängd:

LaTeX ekvation

Således i detta fall:

LaTeX ekvation

zombie.chow
Medlem

Registrerad: 2015-12-15

Re: [FY 1/A]Kraft-tid-diagram raket

sthlmkille skrev:

Nettoimpuls ger slutlig rörelsemängd:

LaTeX ekvation

Således i detta fall:

LaTeX ekvation

Tack för ditt svar! Vi har inte riktigt gått in på Impuls och Rörelsemängd ännu i min kurs, men efter ditt inlägg (förstod inte mycket till en början) så läste jag på om det i boken och nu tror jag att det lossnade smile

Så från F = 0 N till F = 200 N så lyfter väl inte raketen eftersom kraftöverskott uppåt saknas. Sen när F > 200 N så accelererar den ända fram till att F = 200 N sista sträckan då den varken accelererar eller retarderar. Rätta gärna om det är fel.

Jag tror jag löste den på ungefär ditt sätt men delade upp det i en ekvation per intervall som jag sedan slog samman (tog givetvis längre tid men blev lättare att förstå)

Så här såg mitt ekvationssystem ut:

LaTeX ekvation LaTeX ekvation

LaTeX ekvation

LaTeX ekvation

LaTeX ekvation

LaTeX ekvation

• Forum
  •  » Fysik
  •  » [FY 1/A]Kraft-tid-diagram raket

Sidfot