Meddelande

Du befinner dig just nu på en äldre version av Pluggakuten, gamla.pluggakuten.se. Nya Pluggakuten lanserades den 6 februari 2017 och du finner forumet på www.pluggakuten.se.

På gamla.pluggakuten.se kan du fortfarande läsa frågorna och svaren som ställts, men du kan inte skapa ett nytt konto eller nya trådar. Är du redan medlem kan du däremot fortfarande logga in och svara i befintliga trådar. Nya frågor och nytt konto skapar du på det nya forumet, välkommen dit!

[FY 1/A] Impuls

maseng
Medlem

Registrerad: 2016-04-21

[FY 1/A] Impuls

Behöver hjälp med en fråga. Frågan lyder:

En hammare slår till en spik med kraften 2 kN under tiden 750*10^-6. Hammaren väger 300g
a) Vilken impuls får spiken?
b)vilken impuls får hammaren?
c)ungefär vilken hastighet hade hammaren?

fråga A o B kan jag. Där blir impulsen 1,5 för spiken och 1,5 för hammaren i motsatt rikting (enligt Newton).
däremot fråga C förstår jag inte. Hur kan man få reda på hammarens hastighet om man inte får veta sträckan mellan hammaren och spiken?

Ture33
Medlem

Registrerad: 2015-09-06

Re: [FY 1/A] Impuls

maseng skrev:

Behöver hjälp med en fråga. Frågan lyder:

En hammare slår till en spik med kraften 2 kN under tiden 750*10^-6. Hammaren väger 300g
a) Vilken impuls får spiken?
b)vilken impuls får hammaren?
c)ungefär vilken hastighet hade hammaren?

fråga A o B kan jag. Där blir impulsen 1,5 för spiken och 1,5 för hammaren i motsatt rikting (enligt Newton).
däremot fråga C förstår jag inte. Hur kan man få reda på hammarens hastighet om man inte får veta sträckan mellan hammaren och spiken?

Impuls är ändring av rörelsemängd, ger det någon ledning?

roland.nilsson
Medlem

Registrerad: 2015-09-11

Re: [FY 1/A] Impuls

Det står "ungefär" i uppgift (C).  Jag tror man måste anta att hammarens rörelsemängd efter stöten är försumbar, annars går det inte att lösa.

Sidfot