Meddelande

Du befinner dig just nu på en äldre version av Pluggakuten, gamla.pluggakuten.se. Nya Pluggakuten lanserades den 6 februari 2017 och du finner forumet på www.pluggakuten.se.

På gamla.pluggakuten.se kan du fortfarande läsa frågorna och svaren som ställts, men du kan inte skapa ett nytt konto eller nya trådar. Är du redan medlem kan du däremot fortfarande logga in och svara i befintliga trådar. Nya frågor och nytt konto skapar du på det nya forumet, välkommen dit!
  • Forum
  •  » Biologi
  •  » [BI 1/A] Labbrapport ang. pH-värde i jord

[BI 1/A] Labbrapport ang. pH-värde i jord

BjörnLundberg
Medlem

Registrerad: 2016-10-08

[BI 1/A] Labbrapport ang. pH-värde i jord

Hej!

Beskrivning
Jobbar på med första labbrapporten i gymnasiet där syftet är att ta reda på om närhet till en trafikerad väg påverkar jordens pH-värde eller ej. Jag har mätt jordens pH-värde på 3 ställen i närhet till trafikerad väg, och på 2 ställen avskilt från trafikerad väg som referens. Det konstaterades även vilken typ av vegetation som fanns på platsen.

Resultat: 

Nära trafikerad väg:
1. Trafikerad vägkorsning (Huddingevägen) , blandad skog - pH 7.5
2. Trafikerad motorväg (E4), barrskog - pH 6.5
3. Trafikerad motorväg (E4), lövskog/åker - pH 7

Avskilt från trafikerad väg: 
1. Barrskog - pH 6.5
2. Barrskog - pH >5

Problem
Nu i efterhand känner jag att syftesformuleringen och hela tanken med laboration var ganska ogenomtänkt, den ska dock in om 4 dagar, så är mer eller mindre tvungen att få ihop någon diskussion och färdigställa en labbrapport med det materialet jag har.
- Hur ska jag formulera en inledning/bakgrund som får labbrapporten att verka intressant och genomtänkt?
   (varför skulle jordens pH-värde övh. påverkas av närhet till bilväg?)
- Resultatet säger att pH-värdet var något surare vid platser avskilda från trafikerad väg, hur ska man tolka och föra en diskussion om det? 
- Vilka biotiska och abiotiska faktorer finns det som påverkar pH-värdet i jord, om nu inte bilarnas utsläpp har någon påverkan?

Har mer eller mindre panik då jag inser hur pass dålig labbrapporten kommer att bli då jag inte hade någon bra tanke bakom sad 
Alla tips och feedback som kan leda till att jag kan färdigställa labbrapporten och hur den kan struktureras mottages tacksamt!

Mvh

Senast redigerat av BjörnLundberg (2016-10-08 16:44)

• Forum
  •  » Biologi
  •  » [BI 1/A] Labbrapport ang. pH-värde i jord

Sidfot