Meddelande

Du befinner dig just nu på en äldre version av Pluggakuten, gamla.pluggakuten.se. Nya Pluggakuten lanserades den 6 februari 2017 och du finner forumet på www.pluggakuten.se.

På gamla.pluggakuten.se kan du fortfarande läsa frågorna och svaren som ställts, men du kan inte skapa ett nytt konto eller nya trådar. Är du redan medlem kan du däremot fortfarande logga in och svara i befintliga trådar. Nya frågor och nytt konto skapar du på det nya forumet, välkommen dit!

[KE 2/B] jämvikt

nazirrah15@gmail.com
Medlem

Registrerad: 2015-01-14

[KE 2/B] jämvikt

Hej!
Jag har stöttat på den här frågan del b). Snälla om någon kan hjälpa.

CO+H2O Dubbel reaktionspil H2 + CO2     K=0,227 Temp=2000

a) I en behållare med volymen 5,0dm^3 införs 2,0mol kolmonoxid och 2,00 mol vatten. Beräkna jämviktskocetratioen av alla fyra partikelslag vid 2000K.

Det har jag löst och fick svar att H2 och CO2 får 0,13 Mol/dm^3 och CO och H2O får 0,27mol/dm^3

b) När jämvikten i a) ställt in sig införs ytterligare 2,00 mol koldioxid och 2,00 mol väte. Beräkna koncentrationerna  i den nya jämviktsblandningen.

Och har fastnar jag.

Smaragdalena
Medlem

Registrerad: 2012-02-02

Re: [KE 2/B] jämvikt

Som du ser, tillför man mer av de ämnen som finns på höger sida i reaktioneformeln. Det innebär att jämvikten kommer att förskjutas åt vänster.

I slutet av uppgift a hade du 1,35 mol CO och H2O och 0,65 mol av H2 och CO2, eller hur?

Då kommer du att ha 2,65 mol vardera av H2 och CO2 innan jämvikten har ställt in sig.
När det har blivit jämvikt, har du 1,35+x mol av CO och H2O och 2,65-x mol av H2 ovh CO2. Ka har samma värde som tidigare. Sätt in koncentrationerna i uttrycket för Ka och beräkna x. När du vet x, kan du beräkna hur många mol det finns av de olika gaserna, och därmed koncentrationerna.

Spoiler (Klicka för att visa):

Du kan använda dig av substansmängderna i stället för koncentrationerna i den här uppgiften, eftersom volymerna kommer att ta ut varandra.

nazirrah15@gmail.com
Medlem

Registrerad: 2015-01-14

Re: [KE 2/B] jämvikt

Tack så jättemycket, nu har jag fått rätt svar

Sidfot