Meddelande

Du befinner dig just nu på en äldre version av Pluggakuten, gamla.pluggakuten.se. Nya Pluggakuten lanserades den 6 februari 2017 och du finner forumet på www.pluggakuten.se.

På gamla.pluggakuten.se kan du fortfarande läsa frågorna och svaren som ställts, men du kan inte skapa ett nytt konto eller nya trådar. Är du redan medlem kan du däremot fortfarande logga in och svara i befintliga trådar. Nya frågor och nytt konto skapar du på det nya forumet, välkommen dit!

Befolkningsökning i fattiga länder

SakoDarwish
Medlem

Registrerad: 2016-09-27

Befolkningsökning i fattiga länder

Hej! jag går i årskurs 9 och läser om fattigdom och befolkningfördelning. Det står i min bok att de närmaste 100 åren kommer befolkning öka mest i fattiga länder. Jag undrar varför det kommer ske i fattiga länder då boken inte förklarar det. Jag tror det kan vara bättre sjukvård och utbildning, men finns det andra faktorer eller har jag fel?

SeriousSquid
Medlem

Registrerad: 2010-05-17

Re: Befolkningsökning i fattiga länder

Antalet barn som varje kvinna föder under en livstid i ett land, något som modeleraskan beskrivas med mått ett mått som kallas total fertilitet, är idag låg i västvärlden och Kina (1-2 barn) modest i utvecklingsländer utanför Afrika (2-3) men däremot förhållandevis hög (4-6 barn) i många Afrikanska länder.

Med 1-3 barn per kvinna ökar inte befolkningstalen särskillt mycket men med 4-6 kan du i teorin se dubbleringar av befolkningsmängden på bara någon generation så de områden som har hög total fertilitet blir också de som står för den globala befolkningsökningen.

Varför den totala fertiliteten är så mycket högre  i centrala Afrika finns olika modeller för men en svepande förklaringsmodell är att den kulturen fortfarande är anpassad till förutsättningar där man förväntar sig att flera av ens barn kan råka dö i tidig ålder samt att man med fler barn har bättre möjligheter att bli omhändertagen i sin ålderdom. Vill du ha två ättlingar kankse du behöver föda 4 barn. När sedan sjukvård och sociala institutioner förbättras så att färre av ens barn dör så får man också en större befolkningsökning fram tills dess att kulturen förändras på sätt så att födelsetalen drivs ned.

"...a result is trivial if: (a) it follows from the underlying definitions without any trickery or ingenuity and (b) a written specification of how it follows runs the danger of suggesting that it is nontrivial."

Teraeagle
Medlem

Registrerad: 2014-12-09

Finns flera bra och pedagogiska föreläsningar med Hans Rosling i ämnet på t ex YouTube. Där förklarar han bl a varför det inte innebär att ett lands folkmängd växer bara för att invånarna får en bättre ekonomisk standard.

Kemiteknolog och metallurg

SakoDarwish
Medlem

Registrerad: 2016-09-27

tack så jättemycket!

Sidfot