Meddelande

Du befinner dig just nu på en äldre version av Pluggakuten, gamla.pluggakuten.se. Nya Pluggakuten lanserades den 6 februari 2017 och du finner forumet på www.pluggakuten.se.

På gamla.pluggakuten.se kan du fortfarande läsa frågorna och svaren som ställts, men du kan inte skapa ett nytt konto eller nya trådar. Är du redan medlem kan du däremot fortfarande logga in och svara i befintliga trådar. Nya frågor och nytt konto skapar du på det nya forumet, välkommen dit!
  • Forum
  •  » Kemi
  •  » [HSK]Bereda en acetatbuffert

[HSK]Bereda en acetatbuffert

Faalajf
Medlem

Registrerad: 2014-02-10

[HSK]Bereda en acetatbuffert

Hej! Jag har lab om 2 dagar och behöver göra ett förprotokoll. Uppgiften jag fått är "Hur ska du bereda 0,1 M acetatbuffert (volym 250 ml) av ättiksyra (CH3COOH) och natriumacetat trihydrat (CH3COONa * H2O) med pH 5,1? Visa fullständiga beräkningar för varje steg."

Förstår inte hur man ska räkna eftersom det är trihydrat med (vår föreläsare sa att man räknar lite annorlunda då men principen är densamma). Behöver hjälp steg för steg med förklaring så jag förstår vad det är man gör.

Smaragdalena
Medlem

Registrerad: 2012-02-02

Re: [HSK]Bereda en acetatbuffert

Det enda som påverkas av att det finns kristallvatten i natriumacetatet är molmassan för natriumacetatet. Allt annat är precis som det hade varit utan kristallvatten.

Hur har du försökt själv? Meningen med Pluggakuten är att du skall få den hjälp du behöver när du kör fast, inte att någon annan gör dina uppgifter åt dig.

Har du lärt dig använda buffertformeln eller använder du dig av uttrycket för Ka?

Faalajf
Medlem

Registrerad: 2014-02-10

Struntar i vad svaret blir då Main point egentligen är att förstå hur man använder formeln. Vi har fått C(HAc) = log [bas]/[syra] och hasslebalch. Eftersom jag inte förstår vad de olika stegen gör och änns vilka steg man ska använda så är det det jag vill lära mig.

Smaragdalena
Medlem

Registrerad: 2012-02-02

Buffertformeln eller Henderson-Hasselbachekvationen är en användbar omskrivning av uttrycket för Ka.
Buffertformeln är LaTeX ekvation
Du vet vilket pH det skall bli, pKa bör du kunna slå upp, du vet totalhalten så det är bara att sätta in LaTeX ekvation som x och LaTeX ekvation som 0,1-x (eller tvärtom ifall du skulle föredra det) och sedan är resten rena gymnasiekunskaper.

Vad är den andra formeln du har skrivit för något? Det är ingenting jag känner igen.

• Forum
  •  » Kemi
  •  » [HSK]Bereda en acetatbuffert

Sidfot