Meddelande

Du befinner dig just nu på en äldre version av Pluggakuten, gamla.pluggakuten.se. Nya Pluggakuten lanserades den 6 februari 2017 och du finner forumet på www.pluggakuten.se.

På gamla.pluggakuten.se kan du fortfarande läsa frågorna och svaren som ställts, men du kan inte skapa ett nytt konto eller nya trådar. Är du redan medlem kan du däremot fortfarande logga in och svara i befintliga trådar. Nya frågor och nytt konto skapar du på det nya forumet, välkommen dit!

Matematik 1&2c vs 1&2b eller hur var det nu igen?

Grittings
Medlem

Registrerad: 2016-10-04

Matematik 1&2c vs 1&2b eller hur var det nu igen?

Hej, jag har varit en dunderkluns en stor del utav den tid jag befunnit mig på denna fina planet(26 år).
Vad är oddsen att jag klarar mig? Finns det någon statistik på detta? wink

vh
eran nyfunna finurliga latmask

Bubo
Medlem

Registrerad: 2015-12-28

Re: Matematik 1&2c vs 1&2b eller hur var det nu igen?

Odds? Det är inget lotteri. Om du lär dig kursinnehållet klarar du kursen.

Yngve
Medlem

Registrerad: 2015-09-13

Välkommen till Pluggakuten o du finurliga latmask! smile

Jag tror att oddsen att du klarar dig står i direkt relation till hur mycket du anstränger dig framöver.

Vi rekommenderar inget mer dunderklunsande och endast små doser latmaskande. Och såklart många besök här hos oss på Pluggakuten.

Nothing else mathers

Russell
Moderator

Registrerad: 2013-08-22

Låt LaTeX ekvation och LaTeX ekvation. Den sökta sannolikheten ges med Bayes sats av

LaTeX ekvation

Men vi skulle behöva ett empiriskt underlag för att uppskatta vissa numeriska värden, så du får börja med att operationalisera dina termer och göra en statistisk undersökning: Vad är sannolikheten att någon klarar sig, generellt? Vad är sannolikheten att någon är en klumpeduns givet att den klarat sig?

Återkom om du fastnar på något! smile

The road to wisdom?—Well, it's plain and simple to express:
Err and err and err again, but less and less and less.

Grittings
Medlem

Bubo skrev:

Odds? Det är inget lotteri. Om du lär dig kursinnehållet klarar du kursen.

Nej det har du rätt i, jag menade mer ifall det fanns någon statistik på hur många som klarade av kursen. Det kunde ha formulerats bättre, kan jag hålla med om. wink

Russell skrev:

Återkom om du fastnar på något! smile

Givetvis... Jag kommer genast börja kalkylera mitt prokrastinerande och försöka subtrahera alla möjliga tillfällen och sedan ta roten ur så den inte växer tillbaka igen... Euhm! Självklart...

Yngve skrev:

Välkommen till Pluggakuten o du finurliga latmask! smile

Jag tror att oddsen att du klarar dig står i direkt relation till hur mycket du anstränger dig framöver.

Vi rekommenderar inget mer dunderklunsande och endast små doser latmaskande. Och såklart många besök här hos oss på Pluggakuten.

Jag bugar & bockar, det står klart för mig att det helt enkelt får bli c då jag har ett sådant fantastiskt stöd här på Pluggakuten. Tackar! big_smile

Russell
Moderator

Registrerad: 2013-08-22

Det är inga jätteskillnader på b och c så jag tror inte att det valet kommer att vara vad som avgör om du klarar dig eller inte. Om du har tänkt läsa ända upp till Ma 4 så är det kanske bättre att ta c för annars finns det lite kunskapsluckor som man behöver fylla i efter Ma 3b, men om du bara läser Ma 1-2 så tror jag inte att det blir fel vad du än väljer—speciellt inte när du har oss som hjälper dig! ^_^

Lycka till!

The road to wisdom?—Well, it's plain and simple to express:
Err and err and err again, but less and less and less.

Grittings
Medlem

Russell skrev:

Det är inga jätteskillnader på b och c så jag tror inte att det valet kommer att vara vad som avgör om du klarar dig eller inte. Om du har tänkt läsa ända upp till Ma 4 så är det kanske bättre att ta c för annars finns det lite kunskapsluckor som man behöver fylla i efter Ma 3b, men om du bara läser Ma 1-2 så tror jag inte att det blir fel vad du än väljer—speciellt inte när du har oss som hjälper dig! ^_^

Lycka till!

Riktigt så långt som Ma 4 vet jag inte om jag sträcker mig men det kanske växer på mig. Tack för råden och de goda orden!

Sidfot