Meddelande

Du befinner dig just nu på en äldre version av Pluggakuten, gamla.pluggakuten.se. Nya Pluggakuten lanserades den 6 februari 2017 och du finner forumet på www.pluggakuten.se.

På gamla.pluggakuten.se kan du fortfarande läsa frågorna och svaren som ställts, men du kan inte skapa ett nytt konto eller nya trådar. Är du redan medlem kan du däremot fortfarande logga in och svara i befintliga trådar. Nya frågor och nytt konto skapar du på det nya forumet, välkommen dit!

[HSF]Entropi

taygetos
Medlem

Registrerad: 2012-11-05

[HSF]Entropi

1. Delta S, ändringen i entropi under en process, är lika med integralen av dQ/T. Vad står DQ/T för?

Jag har sedan tidigare svårt att förstå det man ställer upp vid ett integraltecken när det inte är tex
integraltecken y=2x och så hittar man den primitiva funktionen och sedan ställer man upp det med [F(x)].

Trodde jag hade börjat förstå vad man sa tex med dV/dT att det inte är något DELAT MED något annat utan att det är en derivata, alltså en funktion likt y=2x som också är en funktion, men med avseende på något (har fortfarande inte förstått det där med "avseende på", hur det fungerar). Och dV/dT blir ändringen i volymen under ändringen i temperaturen.
Men nu har man inte d däruppe och d därnere så nu vet jag inte vad man gör...

2. Det samma med p*dV - multiplikation??

Henrik E
Medlem

Registrerad: 2015-09-22

Re: [HSF]Entropi

Du kan lugna anta att dQ betyder en mycket liten värmemängd där man har delat upp processen i många små steg. Och dV/dT kan du lugnt uppfatta som kvot mellan två små storheter.

taygetos
Medlem

Men vart kommer T som man delar DQ med in?

dV/dT - så det är kvoten man hittar F(x) till? Mao om man har delta y/delta x och får fram k så skulle man hitta F(x) till det k, tex om k blev 2 skulle f(x) bli 2x (eller kanske 2T?)?

Henrik E
Medlem

Registrerad: 2015-09-22

Ja om dv/dt=2 (i intervallet) så är v=2t+konstant.  Var kommer T in, frågar du. T är temperaturen (i Kelvin) och den kommer in under divisionsstrecket.

taygetos
Medlem

Jag uttryckte mig dumt. Varför sätter man in T där, varför delar man med T -- eller gör man?
Jag jämför med tex hur dV/dT var en kvot mellan två ändringar.

Sidfot